اهمیت کنترل شغلی برای حفظ سلامت افراد شاغل

اهمیت کنترل شغلی برای حفظ سلامت افراد شاغل

برخی مشاغل با استرس دائمی همراه هستند و سلامتی افراد مشغول به کار را تحت تاثیر قرار میدهند. عمر افرادی که از استرس شغلی رنج میبرند کوتاه خواهد بود با کنترل شغلی و مدیریت استرس ناشی از کار می توانیم با این عارضه مقابله کنیم.

داشتن شغلی که با مطالبه زیاد از سوی کارفرما و کنترل شغلی ضعیف همراه باشد، برای بسیاری از افراد آزاردهنده است، اما این تمام ماجرا نیست. یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که استرس مداوم در چنین شغل‌هایی می‌تواند طول عُمر افراد را هم کوتاه‌تر کند. گزارشی از این مطالعه در Personnel Psychology منتشر شده است. دکتر اریک گونزالز، مسئول مطالعه و از اعضای دانشگاه ایندیانا، می‌گوید: «ما متوجه شدیم که افرادی که در مشاغل استرس‌زا و با کنترل شغلی ضعیف فعالیت می‌کنند،زودتر از کارکنان دیگر می‌میرند». محققان در این مطالعه به این نتیجه رسیدند که عکس این رابطه هم وجود دارد. درواقع، شانس مرگ در ‌افرادی که دارای شغل‌های با مطالبه زیاد هستند، اما کنترل شغلی زیادی در حیطه فعالیت کاری خودشان در اختیار دارند، ۳۴ درصد کمتر از دیگران است. با این‌حال، این مطالعه نمی‌تواند نوعی رابطه علت و معلولی مستقیم را بین کنترل شغلی و مرگ نشان بدهد، بلکه فقط نشان‌دهنده نوعی همراهی بین این عوامل است.

دکتر گونزالز می‌گوید: «چندین دهه مطالعه در حیطه سلامت، اثرات منفی ناشی از استرس را نشان داده است. استرس روان‌شناختی درنهایت می‌تواند به مشکلات جسمانی مثل فشار خون بالا و حتی مرگ منجر شود. افراد معمولا راه‌های خاصی را برای مقابله با استرس انتخاب می‌کنند، مانند روی آوردن به رفتارهای ناسالم، سیگار کشیدن، سبک زندگی بدون تحرک و خوردن غذاهای ناسالم».


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *