اکسی توسین و افسردگی پس از زایمان

اکسی توسین و افسردگی پس از زایمان

احتمال ابتلای مادران به افسردگی پس از زایمان را می توان قبل از زایمان برآورد کرد با بررسی سطح بالای اوکسی‌توسین در خون مادر این امر امکانپذیر است.هورمون اوکسی‌توسین نقش بسزایی در بروز این مشکل روحی و روانی خواهد گذاشت.

یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که سطح بالای اوکسی‌توسین در خون مادر در سه ماهه سوم بارداری، نشانگر افسردگی پس از زایمان در زنانی است که سابقه افسردگی داشته‌اند. در این تحقیق، ۶۶ زن مورد بررسی قرار گرفتند که به غیر از ۱۳ نفر، هیچ یک به افسردگی دچار نبودند. سپس سطح اوکسی‌توسین خون آن‌ها به مدت ۶ هفته تا زمان زایمان، اندازه‌گیری شد.

از بین ۱۳ نفری که سابقه افسردگی داشتند، کسانی که اوکسی‌توسین بالاتری داشتند، بیشتر دچار افسردگی پس از زایمان شدند. اما از علایم افسردگی می‌توان به بالا بودن اضطراب و نگرانی، افزایش درد و سردرد، تغییر در الگوی مزاج و اشتها، احساس خستگی و سنگینی، بی‌خوابی و احساس ناراحتی اشاره کرد.

هورمون اوکسی‌توسین، عملکردهای فراوانی در بدن دارد که شامل پدید آمدن زایمان، تولید شیر، ایجاد ارتباط بین مادر و نوزاد و کنترل استرس است. بسیاری از زنانی که دچار افسردگی پس از زایمان می‌شوند، خود را شکست خورده می‌دانند و هیچ کمکی را نمی‌پذیرند. اما اگر بتوان زنانی را که دارای علایم افسردگی هستند، پیش از زایمان شناسایی کرد، به راحتی می‌توان از بروز افسردگی پس از زایمان جلوگیری کرد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *