ای کیو سان شدن با نوشتن هرچه آموخته اید!

ای کیو سان شدن با نوشتن هرچه آموخته اید!

ای کیو سان شدن با راههای زیر

در مطلب زیر راههای بسیار آسانی برای اینکه ای کیو سان شوید و بتوانید ذهن خلاقی داشته باشید برای شما ارائه داده شده است شما با انجام کارهایی نظیر هرآنچه خوانده اید و نوشتن آن میتوانید ذهنتان را خلاق تر کنید.

هر روز ۱۰ ایده بسازید

به این موضوع بیندیشید که چه طور می‌توانید فقر را در جامعه کاهش دهید، چگونه می‌توانید مشکلات روزمره‌ی خود را حل کنید، و به هر آنچه بیندیشید که به عنوان ایده‌ای جالب جهت ساختن یک فیلم سینمایی به درد می‌خورد.
این که ایده‌های شما چطور به ثمر بنشینند مهم نیست، این یک تمرین روزانه برای مغزتان است. فهرست شما حتی می‌تواند به راه‌اندازی یک کسب و کار جدید یا موضوعی برای خلق یک کتاب بینجامد.

 

روزنامه بخوانید

خواندن روزنامه به شما کمک می‌کند تا از موضوعات مهمی که در گوشه و کنار جهان رخ می‌دهند باخبر شوید. هم‌چنین شما شکل‌ دهی( صورت‌بندی ) به افکارتان را می‌آموزید و می‌توانید میان مسائل به ظاهر نامرتبط، پیوند و ارتباط برقرار کنید و زمانی که در جمع دوستان‌تان هستید موضوعات بسیار زیادی برای بحث و تبادل نظر داشته باشید.

 

نقش یک نویسنده‌ی مخالف را بازی کنید

یکی از آموخته‌های اخیر خود را در نظر بگیرید و یک ایده‌ی منحصر به فردی در مخالفت با آن خلق کنید. سپس سعی کنید با یافتن شواهدی از این ایده‌ی جدید دفاع کنید و آن‌ قدر پیش بروید تا این شواهد و قرائن ایده‌ی اولیه‌ی شما را تغییر دهند. اگر هنوز هم نمی‌دانستید که چگونه و از کجا شروع کنید، به مطالعه‌ی مقالات انتقادی مجلات روی بیاورید. این به شما کمک می‌کند تا بفهمید سایرین چطور در بحث‌هایشان استدلال می‌آورند و نظراتشان را مطرح می‌کنند.

 

یک فصل از کتاب داستانی یا غیرداستانی را بخوانید

خواندن یک کتاب در هفته را به عنوان هدف خود مشخص کنید. شما می‌توانید در طول روز که در مسیرهای مختلف تردد می‌کنید یا در انتظار اتوبوس یا مترو هستید ازکتاب‌های جیبی استفاده کنید که در تمام ساعات برای مطالعه کنار شما هستند. کتاب‌های داستانی در درک شخصیت‌ها و دیدگاه‌های دیگران مفید هستند و کتاب‌های غیرداستانی برای آشنا کردن شما با موضوعات جدید روز، از سیاست گرفته تا روانشناسی بسیار عالی هستند. این عادت واقعا شما را باهوش تر می‌کند.

 

به جای تماشای برنامه‌های بی‌فایده‌ی تلویزیون، فیلم‌های آموزشی ببینید

 

گاهی اوقات تماشای فیلم درباره‌ موضوعی که مورد علاقه‌تان است از خواندن مطلبی پیرامون آن برای‌تان خوشایندتر است و می‌توانید با تماشای فیلم‌های آموزشی چیزهای زیادی از تجربیات سایر افراد بیاموزید. می‌توانید سری به وب‌گاه‌های مختلف از جمله ted بزنید و فیلم‌هایی از سخنرانی‌های جذاب و آموزنده ببینید. معمولا اطلاعاتی که شما از طریق فیلم‌های آموزشی می‌آموزید برایتان خوشایندتر و جذاب‌ترند و در ذهن شما ماندگارتر و در نتیجه باهوش تر می‌کند.

 

در جاهایی که اطلاعات جذاب را منتشر می‌کنند، مشترک شوید

با دنبال کردن مطالب جذاب و سرگرم‌کننده در فیسبوک و توییتر و… شما می‌توانید آن‌چه را در جست‌وجوی یادگیری‌اش هستید در صفحه‌ی پیشخوان خود داشته باشید. برای مثال اگر به دنبال اطلاعات جدیدی از علم و فناوری هستید در صفحاتی که اطلاعات این حوزه را پوشش می‌دهند مشترک شوید تا خبرنامه‌ها و ایمیل‌های مربوط به آن برای‌تان ارسال شود.

 

دو فهرست از کارهای” انجام دادنی” تهیه کنید:

یکی مهارت‌های مربوط به کار شما که اکنون می‌خواهید یاد بگیرید، و دومی چیز‌هایی که در آینده به آنها دست می‌یابید. Google Docs یک راه مناسب برای ردگیری فهرست‌های شما است. برای هر دو فهرست‌تان، تصمیم‌ بگیرید چه چیزی را می‌خواهید بیاموزید، منابعی را که قرار است به شما این مهارت‌ها را بیاموزند، شناسایی کنید و سپس هر روز روی آنها کار کنید. به عنوان مثال اگر در زمینه‌ی علوم رایانه‌ای مشغول به کار هستید، فهرست اول شما می‌تواند شامل یادگیری تازه‌های Python در یک روز یا استفاده از MongoDB در روز دیگر باشد.
در فهرست دوم، شما می‌توانید به اهداف بلندمدت‌تان بیندیشید، مواردی نظیر بازاریابی پیشرفته به کمک رایانه یا یادگیری نرم‌افزارهای معماری. اکنون چه از طریق خواندن مطالب یک کارشناس یا ثبت‌نام در یک دوره‌ی آموزشی، گام‌های ساده‌‌ای را برنامه‌ریزی کنید که برای دستیابی به اهداف‌تان به آنان نیاز دارید.

 

آن‌چه را آموخته‌اید، با دیگران به اشتراک بگذارید

اگر شما با یک نفر به تجزیه تحلیل موضوعات مورد علاقه‌تان به بحث بنشینید، می‌توانید دانش‌ جدید را در مورد آن موضوع به‌دست آورید. هم‌چنین، زمانی که شما می‌توانید مبحثی را برای کسی توضیح ‌دهید، نشانه‌ی آن است که شما به درک و فهم آن موضوع کاملا مسلط هستید. می‌توانید بدون آن‌که مستقیما با شخصی گفت‌وگو کرده باشید، آن‌چه را آموخته‌اید با او به اشتراک بگذارید. بسیاری از مردم دوست دارند شروع به وبلاگ‌نویسی ‌کنند، و از این طریق می‌توانند مطالب در یک فضای مجازی گفت‌وگو با دیگران به اشتراک بگذارند.

 

منابع دانش مورد علاقه‌ی خود را بررسی کنید

همه روزه در وبلاگ‌های تخصصی یا هر منبع دیگری به دنبال کسب دانش باشید تا عطش شما را برای یادگیری سیراب کند. انجام این کار یک عادت بسیار آسان است زیرا سایر کاربران مشابه شما به محتوای مورد علاقه‌تان یک نظم و ترتیبی می‌دهند و پس از نشر آن، شما می‌توانید به راحتی با دنبال کردن یکی از آن کاربران به موضوعات مورد علاقه‌تان دست یابید. سعی کنید اطلاعات خود را به روزرسانی کنید، مقالات را ذخیره کنید و قبل از خواب زمان کوتاهی را برای مرور این مطالب اختصاص دهید.

 

فهرست کارهای “انجام داده‌ام” را تهیه کنید

در پایان هر روز کارهایی را که به پایان رسانده‌اید فهرست‌برداری کنید. این فهرست به شما کمک می‌کند تا حس بهتری داشته باشید نسبت به هرآنچه به انجام رسانده‌اید، مخصوصا اگر شما از انجام آنها دلسرد بوده باشید. هم‌چنین به شما کمک می‌کند تا بازتاب خوبی از آنچه به ثمر رسانده‌اید داشته باشید و بتوانید فهرست‌تان را برای روز بعد دوباره ساختاردهی کنید. این کار تنها در نظم بخشیدن با کارهایتان تأثیر می‌گذارد بلکه به باهوش تر شدن شما هم کمک می‌کند.

 

فهرست کارهای “دیگر انجام نمی‌دهم” را تهیه کنید

برای پاک‌سازی آشفتگی ذهن‌تان، به کارهای بی‌تفکر و بدون تاثیر بر ذهن که انجام داده‌اید و زمانی که برای‌شان هدر داده‌اید توجه کنید. ابا اینکار شما جلوی پیشرفت ذهنی و باهوش تر شدن تان را گرفته ایدو عادات قدیمی را ترک کنید، و برای عادات بهتر و جدید زمان صرف کنید.وارن بافت می‌گوید: “تفاوت بین افراد موفق و افراد خیلی موفق این است که افراد خیلی موفق به اغلب موضوعات “نه” می‌گویند.”

 

هر آنچه را می‌آموزید، بنویسید

برای این منظور شما می‌توانید به وبلاگ‌نویسی یا استفاده از اپلیکیشن “اینکپاد” روی بیاورید تا هر آنچه را می‌آموزید ثبت کنید. نه تنها این کار یک روش خوب برای ثبت آموخته‌های شما است، بلکه یک منبع خوب انگیزه برای شما خواهد شد. مادامی که می‌دانید باید در پایان روز آموخته‌های‌تان را بنویسید و ثبت کنید، انگیزه خواهید داشت تا بیشتر نیز بیاموزید. نوشتن آموخته ها می‌تواند بر باهوش تر شدن شما تأثیر بگذارد

 

ذهن خود را تحریک کنید

پیاده‌روی روزانه، راه خوبی برای حرکت ذهن و حفظ سلامت روانی است. هم‌چنین پیاده‌روی روش خوبی برای اندیشیدن پیرامون تصمیمات سخت یا پردازش اطلاعات جدید در ذهن‌تان است.

 

در دوره‌های آنلاین شرکت کنید

فهرست محبوب‌ترین دوره‌های آنلاین حرفه‌ای را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید بیش از حد خودتان را گرفتار نمی‌کنید و برحسب علایق‌تان یک یا دو دوره از آنها را انتخاب کنید و صادقانه روی آن تمرکز کنید. برنامه‌ی درسی شما را در مسیر آموزش نگه می‌دارد، بنابراین شما می‌دانید روزانه برخی کارها را از گوش سپردن به یک سخنرانی تا مشق یک تکلیف به انجام می‌رسانید.

 

با افرادی که برای شما جالب هستند، صحبت کنید

حتی اگر این افراد برایتان غریبه هستند، از نزدیک شدن به آنان نهراسید. از آنان پیرامون موفقیت‌ها و چگونگی دستیابی به این کامیابی‌هایشان پرس‌وجو کنید. اغلب مواقع، شما از افرادی که به سختی از آنان اطلاعاتی گرفته‌اید چیزهای بیشتری می‌آموزید.

 

وقت خود را با افراد باهوش تر از خودتان بگذرانید

شما می‌توانید زمان زیادی را با افراد باهوش سپری کنید. خوب است روزانه با این افراد که الهام‌بخش شما هستند یک فنجان چای بنوشید یا قدم بزنید. در معاشرت با این افراد همیشه متواضع و مشتاق برای یادگیری باشید. تا جایی که امکان دارد سوالات خود را بپرسید. مادامی که افراد دانا‌تر از خودتان اطرافتان باشند، چاره‌ای جز کسب اطلاعات و آموختن ندارید.

 

به بازی‌های فکری بپردازید

برخی بازی‌ها نظیر شطرنج و اسکرابل قدرت ذهنی شما را وسعت می‌دهند. زمانی که به این بازی‌ها می‌پردازید خودتان را به چالش می‌کشید. مثلا بازی اسکرامبل بدون استفاده از لغت‌نامه. هم‌چنین می‌توانید از طریق بازی‌هایی نظیر سودوکو و ۲۰۴۸ به حل معماها بپردازید.

 

از برنامه‌های آموزشی “هر روز یک کلمه” استفاده کنید

با این برنامه‌ها می‌توانید دامنه‌ی لغات خود را گسترش دهید، که می‌تواند به شما در آزمون‌هایی نظیر SAT یا GRE هم کمک کند یا حتی در مکالمات روزمره برای‌تان مفید باشد. حتی شما می‌توانید برای یادگیری لغات زبان‌های دیگری نیز تلاش کنید. سعی کنید هر روز ۵ تا ۱۰ لغت به دامنه‌ی لغات زبان خارجی‌ای که یاد می‌گیرید، بیفزایید. برای این منظور می‌توانید از LiveMocha یا Basuu یا DuoLingo استفاده کنید.

 

با ترس‌هایتان مواجه شوید

همه‌ ما یک “منطقه‌ امن” در زندگی‌مان داریم که خروج از آن از ما فرد عاقل‌تری می‌سازد. هر روز خودتان را مجبور کنید بیشتر از این محدوده دور شوید. با شرکت در کلاس‌های آموزش مهارت‌های سخنوری و… به صحبت در مکان‌های عمومی بپردازید، جلسه‌ای را به طور داوطلبانه برای پیشنهاد یک کار رهبری کنید، یا از شخصی که همیشه او را تحسین کرده‌اید با یک ایمیل یا نامه‌ی کوتاه دعوت به همکاری کنید.

 

عرصه‌های جدید را کشف کنید

چنانچه برای شما میسر نیست به سفرهای دور دنیا بروید، حداقل تلاش کنید برخی چیزها و جاهای جدید را در زادگاه خود پیدا کنید. به این ترتیب شما با افراد متفاوتی ملاقات می‌کنید، حقایق بسیاری می‌آموزید، و نکات جدید زیادی درباره‌ی جهان می‌شناسید. این کار بسیار کارامدتر از تماشای برنامه‌های تلویزیون است.

 

به دنبال پاسخ پرسش‌های خود باشید

ممکن است پاسخ‌هایی که برای پرسش‌هایتان می‌شنوید دلسردتان کند اما دست برندارید و ادامه دهید. دنبال کنید و کنجکاوی‌تان را پیگیری کنید و پاسخ مناسب سوال‌تان را دریابید.

 

زمانی را به “هیچ کاری انجام ندادن” اختصاص دهید

اغلب اوقات، نشستن در سکوت می‌تواند به شما در الهام گرفتن و تامل در امور روزانه‌تان کمک کند.

 

یک سرگرمی سازنده برای خود انتخاب کنید

اگر شما چیزی دارید که هر روز روی آن کار می‌کنید، از بافتنی گرفته تا ماهی‌گیری، می‌توانید به طور فعالانه چیزهای بسیار زیادی به واسطه‌ی انجام آن بیاموزید. مثلا، شما ممکن است برای نواختن یک قطعه‌ی جدید موسیقی هر روز تلاش کنید، یک بخش از کتاب درسی فیزیک را بخوانید، چند صفحه بیشتر از داستان کوتاه‌تان را بنویسید، یا یک مهارت جدید رایانه‌ای بیاموزید.

 

آن‌ چه را آموخته‌اید به کار بندید

اگر شما اخیرا مهارت کدنویسی جدیدی کسب کرده‌اید، یا چگونگی کار با یک ابزار را فراگرفته‌اید، مطمئن شوید که اغلب استفاده از آن مهارت در طول زندگی‌تان امکان‌پذیر خواهد بود. یادگیری با انجام دادن یکی از موثرترین راه‌های باهوش تر شدن است.

 

ورزش کنید و یک رژیک غذایی سالم را در پیش بگیرید

یک رژیم سالم برای غذای مغز جهت تامین سوخت فکری‌تان برگزینید، و از الکل و غذاهای سنگین دوری کنید که از شما فردی تنبل می‌سازند. وقتی سطح انرژی شما پایین می‌آید، پیاده‌روی کنید. به این ترتیب خون بیشتری به مغز شما جریان می‌یابد، و عملکردتان را بهبود می‌بخشد. متفکران بزرگی مانند مهاتما گاندی و چارلز داروین در پیاده‌روی‌های طولانی زبانزد خاص و عام بوده‌اند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.