باردارشدن با وجود سرطان سینه

باردارشدن با وجود سرطان سینه

سرطان پستان دغدغه بانوان زیادی برای باردارشدن است همچنین خانم هایی که پس از باردارشدن به این عارضه در بدنشان پی میبرند هم باید برخی مراقبت های ویژه از جنین خود را در نظر داشته باشند تا بتوانند این دوران را بدون مشکل پشت سر بگذارند.

همواره سؤالات زیادی در ذهن زنانی که به سرطان پستان مبتلا هستند یا تحت درمان قرار دارند و یا با آن مبارزه کرده‌اند و اکنون می‌خواهند باردار شوند وجود دارد که به بخشی از آن‌ها در این مطلب پاسخ می‌دهیم.

– آیا می‌توان با وجود سرطان پستان باردار شد؟ برخی از پزشکان، به زنانی که سرطان پستان را پشت سر گذاشته‌اند،توصیه می‌کنند که تا ۲ سال پس از پایان درمان، از اقدام به بارداری خودداری کنند. زیرا بین افزایش سطح برخی از هورمون‌ها در دوران بارداری و رشد سلوهای سرطان پستان رابطه مستقیمی وجود دارد. البته هیچ دلیل علمی وجود ندارد که ثابت کند بارداری پیش از ۲ سال بعد از اتمام درمان، خطر بروز سرطان را افزایش می‌دهد.

آیا می‌توان در طول بارداری، ماموگرافی انجام داد؟ آزمایش ماموگرافی می‌تواند اکثر سرطان‌های پستان را که در دوران بارداری بروز پیدا می‌کنند نشان دهد. بنابراین انجام این آزمایش در دوران بارداری ایمن است. میزان پرتویی که برای ماموگرافی لازم است بسیار کم و بر روی پستان‌ها متمرکز است و به بخش‌های دیگر بدن نمی‌تابد.

آیا می‌توان پس از شیمی‌درمانی باردار شد؟ محققان معتقدند که بسیاری از زنان، می‌توانند پس از درمان سرطان پستان باردار شوند مگر اینکه با مسائل دیگری درباره باروری مانند افزایش سن مادر مواجه شوند. البته نوع دارویی که در شیمی‌درمانی دریافت کرده‌اید نیز می‌توان در قدرت باروری تأثیر بگذارد. برخی از داروها،به تخمدان‌ها آسیب می‌رسانند و باعث بروز یائسگی زودرس می‌شوند.

– آیا می‌توان با وجود سرطان پستان به نوزاد شیر داد؟ حتی با وجود پرتودرمانی هم می‌توانید به نوزادتان شیر بدهید اما ممکن است حجم شیرتان، تحت تأثیر قرار گرفتن در معرض پرتو کم شده باشد. با توجه به نوع عمل جراحی که انجام داده‌اید، شیردهی شما می‌تواند تحت تأثیر قرار بگیرد.اما مطمئن باشید که با شیر دادن، سلول‌های سرطانی به نوزادتان منتقل نمی‌شوند.

– آیا می‌توان در طول بارداری شیمی‌درمانی انجام داد؟ براساس مطالعات انجام شده بر روی بیش از ۴۰۰ زن باردار که برای درمان سرطان پستان تحت شیمی‌درمانی قرار گرفتند و نتایج آن در آگوست ۲۰۱۲ در مجله تومورشناسی لانست به چاپ رسید، شیمی‌درمانی ضرری برای جنین ندارد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.