باورهای غلط در دوران بارداری

باورهای غلط در دوران بارداری

اشتباهات غلط مادران در دوران بارداری

معمولا مادران باردار در دوران بارداری دچار خطاها و اشتباهات بسیاری می شوند که ممکن است این خطاها و اشتباهات باعث آسیب رساندن و ضرر رساندن به جنین و مادران در این دوران می باشد.

وقتى باردار هستید، احتمالاً داستان‌ها و باور‌هاى زیادى، از مادرها و مادربزرگ‌ها مى‌شنوید که بعضى از آنها حتی سرگرم کننده هستند. مثلاً شاید شنیده باشید: “اگر بالاى شکم بزرگ شده باشد بچه پسر است، اگر پهلوها بزرگ شده باشد بچه دختر است”. با اینکه جالب است اما قطعاً اینطور نیست، مادربزرگ‌ها که دستگاه سونوگرافى نیستند. همه‌ى باورهاى دوران باردارى جالب و سرگرم کننده نیستند. بعضى از آن‌ها باعث نگرانى بى‌دلیل مادران مى‌شود،

البته برخى دیگر نکات مفیدى در اختیار مادران قرار مى‌دهد. ۱- باور غلط : واکسن سرماخوردگى نزنید درست برعکس. نانسى چسچر، پروفسور داروشناسى باردارى در دانشگاه چاپل هیل، کارولینا شمالى، مى‌گوید واکسیناسیون سرماخوردگی و آنفلوانزا بسیار مهم است. بعضى از مادران باردار نگرانند که از طریق واکسن دچار سرماخوردگى شوند. برخى دیگر فکر مى‌کنند مواد موجود در واکسن، براى جنینشان خطرناک است. پروفسور چسچر معتقد است

که واکسیناسیون نه تنها براى مادر و جنین خطر ندارد، بلکه به حفظ سلامتى آنها کمک مى‌کند. فرآیند باردارى به خودى خود، سیستم ایمنى، قلب و ریه‌هاى مادر را ضعیف مى‌کند، به همین علت آمادگى ابتلا به بیمارى‌هایى مثل سرماخوردگى بالا مى‌رود. به گفته چسچر، زنان باردارى که مبتلا به آنفلوانزا مى‌شوند، قدرت مقابله با این ویروس را ندارند و به راحتى از پا در مى‌آیند. حتى خطر مرگ بر اثر آنفلوانزا نیز در زنان باردار بیش از دیگران است.

نکته: واکسن تزریقى آنفلوانزایی را دریافت کنید که حاوى ویروس کشته شده است نه واکسن اسپرى استنشاقى که حاوى ویروس زنده ضعیف شده است. اگر خیلى نگرانید واکسن از نوع بدون تیمروسال تزریق کنید. ۲- باور غلط : باید جاى دو نفر بخورید آیا باردار شدید و دو پرس غذا براى خودتان مى‌کشید؟ شما باید به جاى دو نفر غذا بخورید، اما نه به اندازه دو فرد بزرگسال! براساس تحقیقات کنگره متخصصان زنان و زایمان در آمریکا،

خانمى که قبل از باردارى، وزن طبیعى داشته، براى رشد جنین فقط به روزى ٣٠٠ کالرى اضافه‌تر یعنى به اندازه یک لیوان شیر کم‌چرب و یک نصفه ساندویچ نیاز دارد. اما خانمى که داراى اضافه وزن بوده است، در دوران باردارى فقط ١١ تا ١۵ کیلو مجاز به وزن‌گیرى است. کم کردن وزن اضافه پس از زایمان، کار سختی است. خانم‌ها با هر دوره باردارى، اضافه وزن بیشترى پیدا مى‌کنند. پروفسور چسچر معتقد است، زنانى که در طول باردارى،

بیش از ٢٢ کیلوگرم اضافه وزن پیدا می‌کنند، احتمال عمل سزارین و یا زایمان طبیعى دردناک، در آنها افزایش مى‌یابد. کودکانى که در زمان تولد، دچار اضافه وزن هستند، بیشتر در معرض چاقى در بزرگسالى قرار می‌گیرند. ۳- باور غلط : رنگ کردن مو ضرر دارد نیازى نیست ریشه‌هاى مشکى موهایتان را بپوشانید. مواد شیمیایى موجود در رنگ مو، تثبیت کننده‌ها و صاف کننده‌ها توسط پوست جذب مى‌شوند و مقدار آن آنقدر کم است که آسیبى به جنین نمى‌رساند.

به گفته پروفسور چسچر، رنگ مو و مواد این چنینى خطرى براى جنین ندارند، اما بو‌هاى قوى که از اکسیدان و رنگ مو متساعد مى‌شود، در بعضى از زنان، حالت تهوع ایجاد مى‌کند. وى توصیه مى‌کند در مکانى با تهویه هواى خوب، موهایتان را رنگ کنید اما اگر خیلى احساس نگرانى مى‌کنید تا پایان سه ماهه اول باردارى صبر کنید. همچنین مى‌توانید از رنگ مو‌هاى بدون آمونیاک استفاده کنید. در طول باردارى مو تغییرات زیادى مى‌کند، درنتیجه ممکن است موادى که قبل از باردارى استفاده مى‌کردید، در این دوران اثری را که مى‌خواهید نداشته باشد. ۴- باور غلط : کافئین؟ هرگز!

آیا قهوه صبح گاهیتان را دوست دارید؟ خیلى از خانم‌هاى باردار به قهوه علاقه دارند، اما اغلب توصیه مى‌شود که ترکش کنند، زیرا باعث سقط جنین، تولد نوزاد نارس یا کم وزن مى‌شود. اما این نظریه خیلى قوى نیست. رابطه‌اى بین مصرف قهوه و تولد نوزاد نارس وجود ندارد. حتى اگر خانم باردارى، روزانه کمتر از ٢٠٠ میلى‌گرم کافئین که تقریباً برابر با یک فنجان قهوه است بنوشد، هیچ مدرکى وجود ندارد که او با خطر سقط یا تولد نوزاد کم وزن روبه‌رو شود.

از دوران بارداریتان لذت ببرید اما از حدى که تعیین شده است تجاوز نکنید. ۵- باور غلط : سفر با هواپیما مى‌تواند وضعیت باردارى را بغرنج کند اسکنر‌هاى بدن در فرودگاه، ماشین‌هاى امنیتى اشعه ایکس، و رادار‌هاى پرواز در ارتفاع بالا، وقتى به این‌ها فکر مى‌کنید، صدایى در گوشتان مانع از رفتنتان مى‌شود. نیازى نیست نگران شوید. میزان اشعه ایکس هنگام عبور از گیت یا رادار‌هاى ارتفاع بالا، به قدرى کم هستند که ضررى ندارند.

ما روزانه در معرض انواع زیادى امواج رادیویى قرار مى‌گیریم این امواج کوچک که در سفر هوایى به ما برخورد می‌کنند، مشکلى براى جنین ایجاد نمى‌کنند. دستگاه‌هاى اسکنر نیز مشکلى ایجاد نمى‌کنند زیرا درجه پرتو آن‌ها خیلى کم است. این نظریه توسط FDA یا همان مؤسسه ملى استاندارد و تکنولوژى ارزیابى و تأیید شده است. البته پروفسور چسچر، در نهایت معتقد است تا زمانى که جایگزین ایمن ترى براى سفر هوایى وجود دارد، بهتر است از پرواز با هواپیما اجتناب کرده و زمینى سفر کنید.

اگر قصد دارید در سه ماهه آخر باردارى با هواپیما سفر کنید، حتماً با خط هواییتان درباره محدودیت‌هاى احتمالى صحبت کنید، زیرا برخى از خطوط هوایى از زایمان ناگهانى در هواپیما هراس دارند. برخى از زنان باردار، هرگز نباید بدون نظارت پزشک، پرواز کنند. زنانى که همزمان مشکلات قلبى و ریوى دارند، نمى‌توانند در ارتفاع ٣٠،٠٠٠ پا به راحتى تنفس کنند. این اشخاص باید قبل از سفر با هواپیما پزشک خود را در جریان قرار دهند.

اما زنان سالم و عادى مى‌توانند سفر ایمنى را با هواپیما تجربه کنند. ۶- باور غلط : مصرف ماهى را قطع کنید این یک باور کاملاً اشتباه است. همه ماهى‌ها مضر نیستند. مصرف دو وعده ماهى در هفته، هم براى نوزاد و هم براى مادر مفید است. به خصوص ماهى‌هاى آب سرد، حاوى مقادیر زیادى اسید چرب اُمگا٣ هستند که به رشد مغز و بینایى جنین کمک مى‌کند. سعى کنید از مصرف ماهى‌هاى حاوى جیوه خوددارى کنید. ماهى‌هایى مانند:

شمشیر ماهى، کوسه ماهى، تاج ماهى و ماهى ماکرل که در اقیانوس اطلس زندگى مى‌کنند از این دسته ماهی‌ها هستند. ماهى‌هاى سالمون یا آزاد، میگو و تن ماهى، گزینه‌هاى خیلى بهترى هستند. مصرف ماهى‌ خام هم توصیه نمى‌شود، بهتر است غذاهایی مثل سوشى و ساشیمى را به صورت پخته میل کنید. براساس تحقیقات به عمل آمده توسط ACOG، درصد وجود انگل و باکترى در ماهى خام بیش از ماهى پخته است. ۷- باور غلط : نباید رابطه زناشویی داشته باشید

همواره مى‌توانید در طول دوران باردارى، از رابطه زناشویی بهره ببرید. رابطه زناشویی از نظر فیزیکى هیچ آسیبى به جنین نمى‌رساند. زیرا او کاملاً توسط کیسه آمنیوتیک و عضلات مثانه، محافظت مى‌شود. مخاطى غلیظ و محکم نیز گردنه رحم را پوشانده است، اما همه این‌ها دلیل نمى‌شود که از انتقال بیمارى‌هاى جنسى در امان باشد. باردارى به خودى خود از این مشکل جلوگیرى نمى‌کند. در طول باردارى، اگر به بیمارى‌هایى چون هرپس، زگیل تناسلى، سوزاک،

یا ایدز مبتلا شوید، این بیمارى‌ها مى‌تواند به کودکتان سرایت کند. برخى از مادران تصور مى‌کنند انقباضات حاصل از اُرگاسم مى‌تواند باعث سقط شود. اگر باردارى طبیعى و کم خطر را طى مى‌کنید، اصلاً نگران این موضوع نباشید. انقباضات حاصل از اُرگاسم با انقباضات رحمى لازم برای زایمان، کاملاً متفاوت هستند. با پزشکتان در این باره صحبت کنید تا مطمئن شوید بارداریتان در شرایط کم خطر است. در صورتی که خطر سقط یا زایمان پیش از موعد یا خونریزى غیر طبیعى از واژن وجود داشته باشد، احتمالاً پزشکتان با انجام رابطه زناشویی مخالفت مى‌کند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.