با مصرف کلم مانع ایجاد سرطان در بدنتان شوید

با مصرف کلم مانع ایجاد سرطان در بدنتان شوید

کلم‌ها تاثیرات مفید فراوانی بر سلامتی ما میگذارند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدنمان می شوند. اگر می خواهید به بیماری های مزمن و سرطان های خطرناک دچار نشوید پیشنهاد می کنیم از مصرف انواع کلم غافل نشوید.

کلم‌ها سرشار از مواد مغذی مهم هستند، از جمله چند نوع کاروتنوئید (بتاکاروتن، لوتئین و زیگزانتین)، ویتامین C، ویتامین E و ویتامین K، فولات و انواع املاح. ضمن این‌که منبع خوبی هم از فیبر به شمار می‌روند. علاوه بر این‌ها، کلم‌ها حاوی گروهی از مواد شیمیای حاوی گوگرد هستند که با نام گلوکوزینولات شناخته می‌شوند. همین مواد شیمیایی هستند که عطر تند و ته‌مزه تلخ کلم‌ها را به وجود می‌آورند. در طول آماده‌سازی، جویدن و هضم کلم‌ها، گلوکوزینولات‌های کلم به ترکیبات فعال بیولوژیکی مثل ایندول، نیتریل، تیوسیانات و ایزوتیوسیانات تجزیه می‌شوند. ایندول-۳-کاربینول (نوعی ایندول) و سولفورافان (نوعی ایزوتیوسیانات) بیشتر از همه ترکیبات دیگر برای تاثیر ضدسرطانی‌شان مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. مطالعات نشان می‌دهند که ایندول‌ها و ایزوتیوسیانات‌ها مانع از ابتلا به سرطان در اندام‌های خاصی مثل مثانه،‌ پستان، روده بزرگ، کبد، ریه و معده می‌شوند.

مطالعات گسترده دیگری هم هستند که نشان می‌دهند ترکیبات خاص کلم‌ها می‌توانند به جلوگیری از ابتلا به سرطان کمک کنند که در ادامه به مهم‌ترین ظرفیت‌های این ترکیبات اشاره می‌کنیم: کمک به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های DNA کمک به غیر فعال کردن عوامل سرطان‌زا تاثیر مثبت ضدویروسی و ضدباکتریایی تاثیر مثبت ضدالتهابی جلوگیری از شکل‌گیری تومور عروق خونی و گسترس سلول‌های تومور.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.