بررسی بیماری هپاتیت C

بررسی بیماری هپاتیت C

هپاتیت C از خطرناکترین امراض کبدی است که با آزمایشات خاصی قابل تشخیص است این بیماری غالبا در افرادی که مشکلات کبدی دارند یا به واسطه اعتیاد از سرنگ مشترک استفاده میکنند مشاهده می شود. اکثر مبتلایان به این عارضه از وجود آن در بدنشان بی اطلاع هستند.

هپاتیت به معنای التهاب کبدی است. هپاتیت C (Hepatitis C) نوعی عفونت واگیردار است که توسط ویروس عامل این بیماری ایجاد شده و با حمله به کبد باعث التهاب کبد می شود. اغلب افراد مبتلا به ویروس هپاتیت سی (HCV) هیچ علامت و نشانه ای حس نمی کنند، در حقیقت خیلی از آنها حتی ممکن است ندانند که این ویروس در بدنشان موجود می باشد. هپاتیت C یکی از چندین نوع ویروس هپاتیت بوده و عموما بعنوان یکی از جدی ترین این ویروس ها از آن یاد می شود. هپاتیت C از طریق ارتباط با خون آلوده و عموما در پی استفاده از سرنگ مشترک در معتادان تزریقی منتقل می شود.

هپاتیت C

هپاتیت C نوعی بیماری واگیردار کبدی است که افراد با شدت های مختلف به آن مبتلا می شوند، در بعضی از افراد این بیماری فقط چندهفته عمر دارد، درحالیکه در دیگر افراد این بیماری برای مدت یک عمر همراهشان بوده و زندگی آنها را بصورت جدی تهدید می نماید. این بیماری در نتیجه آلوده شدن به ویروس عامل هپاتیت سی (HCV) رخ داده و در درجه اول از طریق تماس با خون آلوده وارد بدن می شود.

پروتئین‌های بدون چربی از غذاهایی هستند که برای افراد مبتلا به هپاتیت C مفیدند. پس حتما غذاهای پروتئینی سالم مثل ماهی، سینه مرغ و بوقلمون بدون پوست، لبنیات بدون چربی و گوشت قرمز بدون چربی را در برنامه غذایی‌تان قرار دهید.

ثابت نگه داشتن وزن در حد استاندارد، یکی از راه‌های مهم برای محافظت از کبد و جلوگیری از بیماری کبد چرب است؛ و انتخاب پروتئین‌های بدون چربی به‌جای انواع چربی‌دار آن‌ها، استراتژی هوشمندانه‌ای برای رسیدن به همان اهداف است. ضمنا،‌ از طرف دیگر، خوردن گوشت قرمز چربی‌دار می‌تواند باعث چاقی شود و آسیب‌هایی که به کبد وارد می‌شود را بدتر کند.

نمک از مواردی است که واقعا دشمن بیماری خاصی مثل هپاتیت C محسوب می‌شود. در واقع، نمک می‌تواند باعث احتباس مایعات شود که یکی از نشانه‌های پیشرفت هپاتیت C است. البته منظور متخصصان فقط نمکی نیست که از نمکدان روی غذاها می‌ریزید!

غذاهای فرآوری‌شده مثل غذاهای منجمد و نان‌ها نیز حاوی سدیم زیادی هستند که باید از آن‌ها پرهیز کرد. اگر هپاتیت C شما در مراحل اولیه قرار دارد، کمی سدیم مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما وقتی این بیماری به حالت پیشرفته برسد، بهتر است از هر نمک اضافی دوری کنید. اگر می‌خواهید دقیق‌تر بدانید که چطور باید از نمک استفاده کنید، حتما با پزشک مشورت کنید تا نگرانی‌تان برطرف شود.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.