بررسی خطاهای فکری زوجین

بررسی خطاهای فکری زوجین

با برخی روش های ساده می توانید از ایجاد بحث و جدال با همسرتان پیشگیری کنید. برخی خطاهای فکری و اشتباهات در روابط می توانند باعث برهم خوردن صمیمیت زوجین شده و مشکلات زیادی را برای آن ها ایجاد کند. اگر به فکر تداوم زندگی مشترکتان هستید به ادامه این مطلب نگاهی بیندازید.

خطاهای فکری احساس را خراب می‌کنند و احساس خراب هم رابطه را به هم می‌زند. برای خوشبخت بودن باید مراقب افکارمان باشیم. خطاهای فکری، تله‌های همیشه باز ذهن هستند که مثل یک شکارچی چیره دست منتظر فرصت می‌نشینند تا صاحبان‌شان را به دام احساسات ناخوشایند و مخرب بیاندازند. در این بین روابطی مثل رابطه‌ی بین همسری که از حساسیت خاصی برخوردار است، بیشتر در معرض خطر قرار دارد. اگر زن یا شوهری در دام این افکار گرفتار شوند،درصوت عدم توجه و رسیدگی به موقع، به دلیل کاهش صمیمیت و عشق، زندگی‌شان از هم خواهد پاشید. ۹ مورد از تفکرات اشتباه که باید مراقب آنها باشید را به شما معرفی می‌کنیم:

۱-تفکر همه یا هیچ: در این شیوه تفکر کلمه‌ی «یا» نقش تعیین کننده‌ای دارد. به این معنا که همسر یا از همه لحاظ مورد تایید است یا به هیچ وجه مورد تایید نیست.

۲-تفکر فاجعه سازی: در این شیوه یکی از همسران در بیان کمیت و کیفیت پیامدهای منفی کار اشتباهی که طرف دیگر انجام داده است،اغراق و آن را به یک فاجعه تبدیل می‌کند.

۳-تفکر توقعی: در این حالت یکی از همسران بدون اینکه درباره‌ی نیازها و انتظارات خودش صحبت کرده باشد توقع دارد دیگری از دغدغه‌های او اطلاع داشته باشد.

۴- تفکر برچسب‌زنی: در این شیوه زن یا شوهر به طور غیرانصافانه از خصیصه‌های مثبت طرف دیگر چشم پوشی می‌کند و ویژگی‌های منفی کوچک او را به یک برچسب بزرگ تبدیل می‌کند.

۵-تفکر سرزنش‌گری: در این شیوه یکی از همسران به خاطر مشکل یا مسئله‌ای که در زندگی به وجود آمده به طور غیر منطقی طرف دیگر را مقصر می‌داند و او را سرزنش می‌کند.

۶-تفکر بی‌کفایتی هیجانی همسر: در این شیوه یکی از همسران خودش را متقاعد می‌کند که طرف دیگر نمی‌تواند هیجاناتش را مدیریت کند.

۷-تفکر قضاوت‌گری: یکی از همسران بدون کسب اطلاعات کافی درباره رفتار طرف مقابل به قضاوت می‌نشیند و به نتیجه گیری‌های غیرمنطقی می‌رسد که بر مبنای واقعیت نیست.

۸-تفکر خواندن انگیزه‌های همسر: در این مورد یکی از همسران به اشتباه فکر می‌کند دیگری برای کارش انگیزه‌ای به جز آن چیزی که نشان می‌دهد، دارد. مثلا مردی که به خاطر مهمانی جشن تولد زنش زودتر به خانه آمده درصورتی که زنش فکر می‌کند که زود آمده که بیشتر پیش پدر و مادرش باشد.

۹-تفکر «او هم مثل بقیه است»: در این شیوه یکی از همسران به خاطر سرخوردگی‌هایی که قبلا برای او به وجود آمده به طور ناخودآگاه انتظارات فوق‌العاده‌ای از طرف مقابلش در جبران گذشته خودش دارد. به همین دلیل برای خودش تصوراتی به وجود آورده مبنی براین که همسرش باید کامل‌تر از بقیه باشد. برای مثال زنی که زیر سایه پدری معتاد به کار، بزرگ شده، همسرش را به یک اسطوره عشق تبدیل می‌کند. از او انتظار محبت و توجه زیاد و جبران‌کننده‌ای دارد. وقتی شوهر برای تامین خانواده یک شیفت اضافه‌تر سرکار می‌ماند. زن با خودش می‌گوید او هم مثل بقیه به من اهمیت نمی‌دهد و فقط نگران کارش است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *