بررسی خواص گیاه علف چای

بررسی خواص گیاه علف چای

علف چای نوعی گیاه دارویی و پرخاصیت است که ویژگی های منحصر بفرد فراوانی برای سلامتی ما به همراه دارد و می تواند در زمینه های درمانی مختلفی از جمله ترمیم بریدگی و سوختگی، رفع مشکلات روحی ، درما اختلالات خواب،  اختلالات تغذیه ای و میکروب زدایی کاربرد داشته باشد.

نام دیگر : گل راعی، گل هزارچشم

۲- گل چای گیاهی است علفی و دائمی به ارتفاع تا یک متر، با بوی معطر که در زمان گلدهی بسیار زیبا است.

۳- به عنوان ضدالتهاب و ورم برونش‌ها و دستگاه تناسلی ادراری، درمان آسیب مجاری صفرا، التهاب مثانه، سرماخوردگی معمولی، ترش کردن، خونریزی، میگرن، سردرد، سیاتیک، زخم معده، ادرارآور، قاعده آور، ضدمالاریا، ضدشب‌ادراری، به طور موضعی برای بریدگی و سوختگی درمان زخم‌ها و عفونت‌های میکروبی و ویروسی استفاده می‌شود.

۴-علف چای قادر است در استفاده‌های کلینیکی به عنوان ضدافسردگی، ضداضطراب، بی‌خوابی، بدخوابی، احساس بی‌ارزشی,بی‌اشتهایی, خونسردی و بی‌احساسی, افسردگی‌های فصلی (مانند پاییز، زمستان و یا سستی در بهار و تابستان) کاربرد داشته باشد. همچنین تأثیر این گیاه در فعالیت‌های مغزی بسیار رضایت‌بخش بوده و این موضوع با آزمایش‌های الکتروآنسفالوگراف و به روش دوسوکور ثابت شده است.

۵- عصاره گیاه علف چای دارای اثرات ضدمیکروبو ضدویروس قوی روی بسیاری از میکروارگانیزم‌های بااهمیت و بیماری‌زا است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که ضدویروس آنفلوانزا تیپ‌های A و B، ویروس تبخال نوع ۱ و ۲، ویروس وزی‌کولیا استوماتیتیس و ویروس ایدز (HIV) است.

۶- همچنین ضد هر دو نوع میکروب‌های گرام منفی و مثبت، از جمله استافیلوکوک اورئوس،استرپتوکوک موتانس، پروتئوس ولگاریس، اشرشیاکلی و پزدوموناس آئروژینوزا می‌باشد و در این زمینه تأثیری قوی دارد.

۷- علف چای به عنوان ضدزخم، ضدسوختگی، ضدآفتاب، ضددرد ماهیچه‌ها و ضدخونریزی سطحی کاربرد دارد. محصولاتی که برای این منظور تهیه شده است، به صورت پماد و لوسیون از عصاره می‌باشد که به طور مستقل یا همراه با گیاهان دیگر ساخته شده‌اند.

۸- چای کیسه‌ای تهیه شده از این گیاه اصولا ۲ گرمی است که در یک لیوان آب تهیه می‌شودو تا ۳ بار در روز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

۹- در حد مصرف دارویی معادل ۲.۷ میلی‌گرم هیپرسین به طور روزانه هیچ‌گونه عارضه جانبی ندارد.

۱۰- در موارد حساسیت به گیاه نباید از آن استفاده شود.

۱۱- با غذاهای دارای مقادیر زیادتر پیتامین مانند پنیر، داروی فلوکستین، مهار کننده MAO، داروهای ضدایدز، داروهای قلبی حاوی دیگوگسین بهتر است مصرف نشود، چون ممکن است اثرات آن‌ها را کمی کاهش دهد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *