بررسی علائم جذام در گوشت مرغ

بررسی علائم جذام در گوشت مرغ

از وجود جذام در گوشت مرغ چگونه می توانیم خبردارشویم ؟این عارضه با چه نشانه هایی در این محصول پروتئینی دیده می شود؟ اگر با ضایعات پوستی در ناحیه سینه مرغ مواجه شدید پیشنهاد می کنیم با مرکزی که در آن تهیه و توزیع شده است تماس حاصل فرمایید و از سلامت این محصول مطمئن شوید.

«فوری فوری؛ به همه دوستان و آشنایان خود خبر دهید که جذام در گوشت مرغ پیدا شده است. خواهش می‌کنیم در هر گروهی که هستید، اطلاع رسانی کنید»! این خبر فوریِ فوری، چند روزی است که در شبکه‌های مجازی دست به دست شده و اسباب نگرانی بسیاری از خانواده‌ها را فراهم کرده است. به همین دلیل هم از دکتر آراسب دباغ مقدم، دامپزشک و نایب رییس کمیسیون بهداشت مواد غذایی سازمان نظام دامپزشکی خواستیم که در این باره برای ما توضیح بدهند. «اصولا جذام بیماری خاص انسانی است و هیچ حیوانی، به جز یک استثنا، به آن مبتلا نمی‌شود. تنها حیوانی که به جذام مبتلا می‌شود آرمادیلو (Armadillo) نام دارد که در نقاط مرکزی و جنوبی ایالات متحده زندگی می‌کند. به نظر می‌رسد که این حیوان در آمریکا به عنوان مخزن جذام عمل می‌کند. ایران در مرحله حذف جذام قرار دارد و تعداد مبتلایان به این بیماری در سال، کمتر از ۵ نفر است. برخلاف باور و ترس عمومی که از قدیم در مورد جذام وجود داشته است، انتقال جذام از فرد بیمار به سالم، مستلزم تماس طولانی مدت است و بیماری توسط ترشحات بینی (و نه خوراکی) منتقل می‌شود.

باکتری عامل جذام (مایکوباکتریوم لیپرا) حتی در انسان نیز به نقاط سردتر بدن که گردش خون کمتر است (مانند نوک بینی و گوش‌ها)، تمایل دارد. با توجه به این که دمای طبیعی بدن مرغ (۴۱ درجه سانتی‌گراد) از انسان هم بالاتر است، شرایط رشد برای این باکتری در بدن مرغ به هیچ عنوان فراهم نیست. تمام کشتارگاه‌های صنعتی مرغ، دارای تیم دام‌پزشکی شامل دکتر دام‌پزشک، کارشناس و کاردان دام‌پزشکی هستند و مرغ‌ها در دو نوبت قبل و بعد از کشتار، مورد بازرسی بهداشتی قرار می‌گیرند. مهم‌ترین بیماری‌های قابل انتقال از مرغ به انسان از مسیر خوراکی عبارتند از: کمپیلوباکتریوز,سالمونلوز, لیستریوز, مسمومیت با استافیلوکوکوس اورئوس,ای کولای مولد وروسیتوتوکسین.

در مورد این شایعه و عکسی که از سینه مرغ منتشر شده هم باید گفت که ضایعات پوستی در ناحیه سینه مرغ، مشکلی بسیار آشنا برای تمامی دست اندرکاران صنعت پرورش مرغ‌های گوشتی است؛ چراکه با سنگین شدن مرغ‌های گوشتی و تمایل آنها به عدم تحرک و در نتیجه نشستن طولانی مدت آنها روی بستر، پوست ناحیه سینه آزرده می‌شود. گاهی نیز باکتری‌ای به نام «مایکوپلاسما سینوویه» در مرغ، باعث بروز بورسیت ناحیه سینه می‌شود که آن هم قابل سرایت به انسان نیست (بورسیت به معنای التهاب بورس است. بورس‌ها کیسه‌های بافتی ظریفی هستند که معمولا در اطراف مفاصل قرار دارند و وظیفه آنها، تسهیل حرکت تاندون‌ها بر روی استخوان مجاور است).

آزردگی پوست ناحیه سینه مرغ، یک مشکل کیفیتی، و نه بهداشتی است که از نمره بازارپسندی مرغ کم می‌کند. ضایعات و زخم‌های پوست سینه مرغ یک بیماری انفرادی است که حتی به مرغ‌های دیگر هم قابل سرایت نیستند؛ چه برسد به انسان‌ها. به طور معمول، چنین ضایعاتی در بازرسی بهداشتی پس از کشتار توسط تیم دام‌پزشکی مستقر در کشتارگاه پرندگان، شناسایی و اصلاح می‌شوند. این ضایعات هرگز قابل سرایت به مصرف‌کننده نیستند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *