بررسی علت مرگ بهمن گلبارنژاد

بررسی علت مرگ بهمن گلبارنژاد

بهمن گلبارنژاد از ورزشکاران به نام ورزش پارالمپیک بود که متاسفانه در سانحه ای در مسابقات جاده ای جان خود را از دست داد و پیکر بی جانش به آغوش خانواده اش بازگشت می خواهیم به بررسی دقیق علت مرگ وی بپردازیم با ما در ادامه این بخش همراه باشید.

«بهمن گلبارنژاد، آسمانی شد»! این عبارتی بود که در جدول شرکت‌کنندگانِ روز آخر کاروان پارالمپیک ایران، جلوی نام بهمن گلبارنژاد، دوچرخه‌سوار ۴۸ ساله کشورمان نوشته شد و غم سنگینی بر دوش تمامی کاروان اعزامی و مردم کشورمان انداخت.

متاسفانه، در ساعت‌های پایانی روز گذشته و هنگامی که مجری اعزامی ایران به ریو روی خط خبر آمد، جواب قطعی مسولان برگزاری این رقابت‌ها درباره مرحوم گلبارنژاد را اعلام کرد و با تایید خبر درگذشت این ورزشکار، بروز سانحه هنگام رقابت (رقابت‌های جاده) را دلیل آسیب دیدن و جان سپردن او دانست.

چند ساعتی از اعلام این خبر گذشت تا رسانه‌های داخلی و خارجی و کمیته ملی المپیک، ایست قلبی ناشی از شکستگی گردن و ایجاد اختلال در تنفس را عامل اصلی درگذشت وی اعلام کردند.

ستون مهره گردن ما از ۷ مهره تشکیل شده است که اگر هر کدام این مهره‌ها در اثر ضربه‌های شدید بشکنند، اصطلاح شکستگی گردن برای آنها به کار می‌رود. معمولا، ضربات شدید ناشی از تصادف، زمین خوردن شدید با دوچرخه یا موتور، افتادن از روی اسب، پرتاب شدن از وسایل ژیمناستیک یا حتی شیرجه در مکان‌های کم‌عمق، می‌توانند جزو مهم‌ترین دلایل شکستگی گردن محسوب شوند.

شاید حالا این سوال برای‌تان پیش بیاید که شکستگی گردن، چه ربطی به از دست دادن جان بیمار دارد؟ یا اینکه آیا هر شکستن گردنی، مصادف با مرگ مصدوم خواهد بود؟ پاسخ این است که هر نوع شکستگی در این ناحیه، نمی‌تواند منجر به مرگ شود اما از آنجایی که نخاع از داخل ستون مهره‌های گردن عبور می‌کند، بنابراین شکستن این مهره‌ها می‌تواند باعث آسیب دیدن نخاع شود. هرچه سطح آسیب واردشده به نخاع بیشتر شود، امکان بروز عوارضی مانند فلج اندام‌های فوقانی یا تحتانی هم بیشتر خواهد شد. در مواردی هم که نخاع بیمار به شدت آسیب ببیند، امکان فلج تمام دست و پاها یا حتی مرگ هم برای مصدوم، به وجود خواهد آمد. شکستن مهره‌های گردن، گاهی با کمک یک گردنبند طبی ساده یا جراحی درمان خواهد شد و گاهی هم به قیمت معلولیت یا جان بیمار تمام خواهد شد. یعنی امکان انسداد شاهرگ‌ها و افزایش ناگهانی فشار خون می‌تواند در اثر آسیب دیدن مهره‌های گردن ایجاد شود و ایست قلبی و مرگ مصدوم را به همراه داشته باشد.

کمک‌های اولیه

براساس اعلام انجمن ارتوپدی ایران، در هر بیماری که دچار آسیب شدید بدنی به دنبال ضربه‌های شدید شده است، قبل از هرگونه حرکت دادن بیمار، باید گردن او بی‌حرکت شود. این امر به خصوص در مورد بیماران بیهوش شده باید رعایت شود. در صورت وجود شکستگی، هرگونه حرکت در گردن ممکن است موجب آسیب‌های جبران ناپذیر به نخاع شود.

پرسنل اورژانس به محض مواجهه با چنین بیماری، ابتدا گردنبند مخصوصی را به دور گردن بیمار می‌بندند و سپس وی را به آمبولانس منتقل می‌کنند. تا وقتی بیمار در بیمارستان از ناحیه گردن عکس بگیرد و پزشک از سلامت ستون مهره گردنی مطمئن نشود، این گردنبند به گردن بیمار بسته باقی می‌ماند. پزشک ارتوپد برای تشخیص این شکستگی‌ها از رادیوگرافی معمولی و سی تی اسکن استفاده می‌کند و برای بررسی آسیب احتمالی نخاع ممکن است از ام آر آی هم استفاده کند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *