بررسی عوامل ایجاد اختلالات نعوظی در مردان

بررسی عوامل ایجاد اختلالات نعوظی در مردان

اکثر اختلالات نعوظی در مردان مرتبط با مشکلات روحی آن ها می باشد. استرس و اضطراب از شایع ترین عوامل تاثیرگذار بر ناتوانی جنسی در مردان است. دیگر عارضه ها مانند پارکینسون، داروهای کاهنده چربی خون، بیماری آترواسکلروز،دوچرخه‌سواری و  دیابت نیز در بروز اختلالات نعوظی در مردان تاثیرگذار هستند.

اکثر مردانی که نعوظ ندارند یا مدت نعوظ در آنها کوتاه است، مشکل را به خستگی یا استرس ربط می‌دهند در حالی که گاهی برخی بیماری‌ها و مشکلات جسمی عامل این موضوع است. نادیده گرفتن این مسائل نه‌تنها می تواند زمینه‌ساز بیماریهای خطرناک باشد بلکه تهدیدی برای زندگی مشترک محسوب می‌شود. در اینجا به ۹ دلیل عدم نعوظ در مردان اشاره می‌کنیم:

۱- تصلب شراین یا بیماری آترواسکلروز اگر مشکل نعوظی شما مدتی است پایدار است یا روز به روز شدیدتر می‌شود شاید مبتلا به آترواسکلروز یا تصلب شراین باشید. در این بیماری چربی دیواره عروق را می‌گیردو مانع از عبور راحت و سریع خون می‌شود. وقتی خون به اندازه کافی به بیضه‌ها نرسد امکان نعوظ وجود ندارد. بررسی‌ها نشان داده مردانی که مشکلات نعوظی دارند طی ۳ تا ۵ سال دچار مشکلات قلبی عروقی و حتی سکته می‌شوند.

توصیه: به متخصص مراجعه کنید. گرچه بیان برخی مسائل سخت است اما درمان می‌تواند زندگی شما را به کل تغییر دهد.

۲- دوچرخه‌سواری تحقیقات نشان داده صندلی کوچک و سخت دوچرخه میزان خونرسانی به بیضه‌ها را ۳۰ تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد.محققان دانشگاه کولوگن در بررسی‌ها خود متوجه شدند ۱۳ درصد دوچرخه‌سوارانی که بیش از ۴۰۰ کیلومتر در هفته به این ورزش می‌پردازند دچار ناتوانی جنسی هستند.

توصیه: بیش از ۳ ساعت در هفته دوچرخه‌سواری نکنید و اگر مجبورید صندلی راحت و استانداری برای دوچرخه خود انتخاب کنید.

۳- پارکینسون مردان مبتلا به پارکینسون دچار اختلالات نعوظی هستند. در واقع برای آنکه نعوظی اتفاق بیفتد باید از اعصاب ناحیه سیگنالی به سمت مغز ارسال شودتا عروق خونی منبسط شده و جریان خون در این ناحیه افزایش یابد. در بیماری پارکینسون این سیگنال به راحتی ارسال نمی‌شود.

توصیه: مصرف برخی داروها نظیر ویاگرا، لویترا و سیالیس می‌تواند مفید باشد.

۴- کلسترول و داروهای مربوطه داروهای کاهنده چربی خون، داروهای ضدافسردگی، داروهای اعصاب و… گاهی انعطاف‌پذیری عروقی را کم می‌کنند و باعث اختلالات نعوظی می‌شوند.

توصیه: اگر میزان کلسترول خونتان خیلی بالا نیست به جای خوردن داروهای کاهنده چربی خون شیوه زندگی‌تان را اصلاح کنید اما اگر چربی خونتان ژنتیکی بالاست مصرف دارو اجباری است و می‌توانید همزمان از داروی ویاگرا،یالیس یا لویترا استفاده کنید تا اختلالات نعوظی برطرف شود. خوردن داروهای برطرف‌کننده اختلالات نعوظی تنها وقتی که داروهای مشتق از نیترات مصرف می‌کنید ممنوع است. این داروها فشار خون را کاهش می‌دهند و معمولا بعد از سکته تجویز می‌شوند.

۵- دیابت افزایش قند خون از عواملی است که باعث اختلالات نعوظی می‌شود. از میان ۱۰ تا ۱۵ مردانی که اختلالات نعوظی دارند ۳۰ تا ۵۰ درصد مبتلا به دیابت هستند. با افزایش قند شود عروق و اعصاب تخریب می‌شوند و خود این موضوع از یک سو و داروهای تجویزی برای کاهش قند خون و عوارض ناشی از آن مثل افزایش فشار خونیا چربی خونن از سوی دیگر بر اعصاب و کیفیت نعوظ تاثیر منفی می‌گذارد.

توصیه: اگر مدتی است دچار اختلالات نعوظی هستید به متخصص مراجعه کنید. شاید بیان برخی مسائل سخت باشد اما شناسایی مشکل در رفع آن و پیشگیری از برخی بیماری‌ها کمک‌کننده است.

۶- کاهش میزان تستسترون اختلالات هورمونی و کاهش میزان تستسترون مردانه می‌تواند اختلالات نعوظی ایجاد کند.

توصیه: با یک آزمایش ساده می‌توان فهمید میزان تستسترون در حد نرمال است یا خیر.اگر دچار کاهش تستسترون شده‌اید به کمک روش‌هایی مثل استفاده از ژل یا برچسب یا حتی تزریق تستسترون در صورتی که این کار بری شما ممنوع نباشد (در مواردی که پروستات بزرگ شده تزریق تستسترون توصیه نمی‌شود) می‌توان توانایی نعوظ را بازگرداند.

۷- بالا بودن فشار خون فشار خون بالا می‌تواند به مرور اختلالات نعوظی ایجاد کند. افزایش فشار خون باعث کاهش انعطاف‌پذیری عروق شده و از سوی دیگر داروهایی که برای کاهش فشار خون مصرف می‌شودخون عامل اختلالات نعوظی است.

توصیه: از استرس‌های خود بکاهید و بیشتر استراحت کنید. اگر عامل اختلالات نعوظی داروهای مصرفی است از پزشکتان بخواهید برایتان در کنار این داروها ویگرا، لویترا یا سیالیس تجویز کند.

۸- الکل و سیگار الکل در درازمدت اثر مخربی بر رابطه جنسی دارد. الکل با تخریب عروق اعصاب و تاثیر منفی بر ترشح تستسترون، ناتوانی جنسی می‌آورد.سیگار هم همین اثر را می‌گذارد.

توصیه: مصرف افراطی الکل و سیگار را ترک کنید.

۹- افسرده‌اید؟ شاید باور نکنید ولی دلیل ۹/۱۰ اختلالات نعوظی مشکلات روانی است. استرس، ترس، اضطراب و افسردگی به شدت بر سلامت جنسی اثر منفی می‌گذارند. افسردگی یعنی حالتی که در آن فرد به هیچ چیز تمایلی ندارد حتی به روابط جنسی!

توصیه: اگر احساس می‌کنید افسرده‌اید و دچار اختلالات نعوظی شده‌اید فورا به روان‌پزشک مراجعه کنید و درمان‌ها را جدی بگیرید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *