بررسی عوامل تاثیرگذار بر میکروبیوم روده‌

بررسی عوامل تاثیرگذار بر میکروبیوم روده‌

برخی عوامل محیطی باعث آسیب به تعادل در میکروبیوم روده می شوندو باعث از بین رفتن میکروب های خوب روده می شوند. هورمون های بدن نقش مهمی در این زمینه ایفا میکنند. داروهای آنتی بیوتیکی نیز از این قاعده مستثنی نیستند، برای پیشگیری از این عارضه به توصیه های مهم پزشکی دقت کنید.

عوامل مختلفی هستند که می‌توانند باعث از بین رفتن تعادل در میکروبیوم روده‌ شوند. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: استرس مزمن، عفونت، رژیم غذایی با حجم زیادی از کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده، قند، استفاده از هله‌هوله‌ها و مصرف نکردن فیبر به اندازه کافی. همه این عوامل می‌توانند مانع از رشد باکتری‌های خوب در روده ما انسان‌ها شوند. این نکته مهم را در نظر داشته باشید که حداقل ۸۰ درصد از هورمون سروتونین در بدن انسان‌ها، به‌واسطه باکتری‌های خوب در روده ساخته می‌شود.

انسان‌ها معمولا این‌طور تصور می‌کنند که هیچ چیزی به نام میکروب «خوب» نمی‌تواند وجود داشته باشد و همه باکتری‌ها به ما آسیب می‌رسانند و باعث بیماری ما می‌شوند. در نتیجه چنین تصور اشتباهی، ما برای از بین بردن همه میکروب‌ها و باکتری‌ها، بیش از حد نظافت می‌کنیم، از اسپری‌ها ضدباکتری کمک می‌گیریم و شدیدا به مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها وابسته می‌شویم.

فرضیه اصلی بهداشت در جهان امروز به ما می‌گوید که باید خودمان را کاملا از همه میکروب‌ها دور نگه داریم. به همین دلیل، خودمان را تا حدی محدود می‌کنیم که دیگر باکتری‌های ضروری برای حفظ تعادل میکروبیوم روده‌های‌مان را دریافت نمی‌کنیم. همین اتفاق ناخوشایند که از آن خبر نداریم، می‌تواند تاثیر منفی و مخربی روی سلامتی روده‌های ما بگذارد و خصوصا به سیستم ایمنی بدن‌مان آسیب وارد کند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.