بررسی ویژگی های درمانی گیاه اسفرزه

بررسی ویژگی های درمانی گیاه اسفرزه

اگر می خواهید از روش های طبیعی برای درمان سرفه خود کمک بگیرید می توانید از اسفرزه استفاده کنید. این گیاه مزایای درمانی زیادی دربر دارد همچنین مصرف این گیاه می تواند باعث کاهش کلسترول بد خون شود.

۱-اسفرزه گیاهی است علفی و چندساله به ارتفاع تا ۱۰ سانتی‌متر. برگ‌های این گیاه کشیده، باریک، نوک‌تیز و کرک‌دار است که به علت فقدان ساقه، از روی زمین منشعب می‌شوند.

۲- قسمت مورد استفاده گیاه، دانه‌‌های آن است که قایقی‌شکل و به طول تا سه میلی‌متر هستند.

۳- این گیاه بومی ایران و هندوستان است و در کشورهای هم‌‌جوار نیز کشت می‌شود و از ایران، پاکستان و هندوستان به دیگر نقاط جهان صادر می‌شود.

۴- مهم‌ترین اثر اسفرزه، رفع یبوست است.برای درمان این بیماری باید دانه‌ها با مقدار زیادی آب یا مایعات مصرف شود؛ چرا که موسیلاژ سطح دانه‌ها، برای حجیم شدن، احتیاج به آب زیادی دارد تا عملکردش به حداکثر برسد.

۵- اثر دیگر آن، کاهش مقدار کمی کلسترول و چربی خون است. آزمایش‌ها نشان داده است که مصرف روزانه، ۱۵ گرم از اسفرزه در مدت دو هفته، می‌تواند باعث کاهش ۵ درصد کلسترول شود.

خواص دیگر اسفرزه، شامل ضدسرفه و ضد التهاب دستگاه گوارش است.

۷- برای بزرگسالان، ۱۰ گرم(یک قاشق غذاخوری پر) را در استکان ریخته و مقداری آب روی آن بریزید و میل کنید. بلافاصله یا کمی بعد از آن، یک یا دو لیوان دیگر آب بخورید؛ چون موسیلاژهای اسفرزه، مقدار زیادی آب جذب می‌کند تا متورم شود؛ بنابراین در زمان خوردن آن باید مایعات زیادی مصرف شود تا عملکرد بهتری داشته باشد.

۸-برای کودکان نصف این مقدار مناسب است. این میزان مصرف را می‌توان صبح و شب تکرار کرد.در صورتی که دانه‌ها پودر شوند، حداکثر باید تا ۲۴ ساعت مصرف شوند.

۹- اسفرزه حتما باید با آب یا مایعات فراوان مصرف شود.

۱۰- شروع و مصرف ناگهانی، یا مصرف مقدار نسبتا زیاد اسفرزه ممکن است باعث نفخ شدید و بزرگ شدن شکم شود که برای جلوگیری از این مشکل، می‌توان ابتدا یک بار در روز، از اسفرزه استفاده کرد و کم‌کم مقدار را تا سه بار در روز رساند. همچنین می‌توان به جای مصرف زیاد در مدت کم، به مصرف کمتر در زمان طولانی‌تر(چندین روز) روی آورد تا این مشکل پیش نیاید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.