بررسی ویژگی های قلب مصنوعی

بررسی ویژگی های قلب مصنوعی

با نحوه کارکرد قلب مصنوعیآشنایی دارید؟ در این قلب خبری از ضربان وجود ندارد.اما مانند قلب انسان پمپاژ را به خوبی انجام میدهد و طی آخرین تحقیقات صورت گرفته آسیبی به دیگر ارگان های بدن وارد نکرده است. بد نیست به تازه ترین یافته های پزشکی در این باره دقت کنید.

اگر بخواهید عملکرد قلب را با یک واژه توصیف کنید، از چه واژه‌ای استفاده می‌کنید؟ ضربان؟ تپش؟ زدن؟ اگر به شما بگویند که ممکن است، روزی قلبی در بدن شما جای بگیرد که اصلا « نمی‌زند »، چه حسی خواهید داشت؟ دانشمندان انستیتوی قلب تگزاس می‌گویند که قلب مصنوعی ساخته‌اند که بسیار عالی عمل می‌کند، اما این قلب اصلا نمی‌زند. قلب انسان به طور متوسط حدود ۴۲ میلیون بار در سال می‌زند و این به آن معنا است که هر قلب مصنوعی و ماشینی که جایگزین آن شودو قطعات متحرک داشته باشد، خیلی زود فرسوده می‌شود. حالا دکتر ویلیام کوهن، مدیر پزشکی شرکت «بیواکور» می‌گوید که قلب مصنوعی که این شرکت روی آن کار می‌کند، این مشکل را حل کرده است. بیواکور اعلام کرده است که قلب مصنوعی ساخته این شرکت تنها یک قطعه متحرک دارد و به جای «پمپ کردن» خون را در بدن «جاری» می‌کند. کوهن مدعی شده است که این قلب بهترین قلب مصنوعی است که بشر در طی ۵۰ سال اخیر ساخته است.

وی می‌گوید، ساخت این دستگاه جدید اولین قدم در راه ساختن قلب مصنوعی است که هیچ چیزی از یک قلب انسانی کم نداشته باشد. دکتر کوهن می‌گوید که داستان ساخت این قلب با مکانیسم عملکرد متفاوت به سه سال قبل برمی‌گردد، زمانی که دکتر دانیل تیمز، پژوهشگر استرالیایی به دنبال سرمایه‌گذاری برای اجرای طرحش نزد او رفت و کوهن ایده‌اش را عالی ارزیابی کرد و با همکاری انستیتوی قلب تگزاس تیمی را برای کار روی این پروژه شکل داد،

حالا پس از ۲ سال تحقیق نمونه اولیه دستگاه موردنظرشان را ساخته‌اند. دکتر تیمز می‌گوید: «آنها این دستگاه جدید را در بدن حیوانات بزرگ جاسازی کرده‌اند که این حیوانات توانسته‌اند با این قلب جدید یک ماه زندگی کنند و روی تردمیل راه بروند.» حالا این حیوانات کشته شده‌اند تا بررسی شود که عملکرد مغز و کلیه‌ها و ریه‌ها و سایر ارگان‌هایشان در این مدت چگونه بوده است.

دکتر کوهن می‌گوید: «مطالعات اولیه ما نشان داده که با این قلب مصنوعی عملکرد کلیه‌ها، ریه‌ها و بقیه ارگان‌ها عالی بوده است.» این قلب مصنوعی تقریبا به اندازه نصف یک قوطی سودا است و از یک صفحه متحرک که معلق بین دو صفحه باردار الکتریکی است، شکل گرفته است. این گونه هیچ کدام از این اجزا باهم در تماس نخواهند بود تا فرسایش پیدا کنند.

مشخصات این دستگاه این است که دو مولد الکتریکی آن ۲۰هزار بار در دقیقه جرقه می‌زنند تا بخش متحرک با سرعت ۲هزار دور در دقیقه در بین دو مولد بچرخد و خون را به جریان بیندازد. از آنجایی که سمت راست قلب در زمان سرفه افزایش بار دارد و در زمان ورزش اضافه بار متوجه سمت چپ قلب می‌شود، این دستگاه در هر ثانیه ۲۰ بار خودتنظیمی را انجام می‌دهد. در حال حاضر ۴هزار و ۶۰ نفر در فهرست دریافت قلب پیوندی در آمریکا هستند و تعدادی از آنها قبل از اینکه پیوند بگیرند، فوت خواهند کرد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *