بهبود عملکرد کلیه ها با بهداشت دهان و دندان

 

بهبود عملکرد کلیه ها با بهداشت دهان و دندان

اگر می خواهید کلیه های سالمی داشته باشید بهتر است بیشتر به سلامت دهان و دندان خود اهمیت دهید افرادی که از  بیماری کلیوی مزمن رنج میبرند برای پیشگیری از شدت یافتن این عارضه مرگبار باید بیشتر به سلامت دهان و دندان و لثه های خود رسیدگی کنند.

محققان دانشگاه بیرمنگام در مطالعه اخیرشان که گزارشی از آن در Journal of Clinical Periodontology منتشر شده است، به نتایجی درباره ارتباط بین سلامت دهان و دندان، و بیماری‌های مزمن رسیدند. این مطالعه جدید نشان می‌دهد خطر مرگ‌ومیر در بین کسانی که مبتلا به بیماری کلیوی مزمن هستند و از طرف دیگر مبتلا به بیماری لثه یا التهاب لثه (پریودنتیت) نیز هستند، بیشتر از کسانی است که بیماری کلیوی مزمن دارند اما لثه‌هایشان سالم است.

مسئولان این مطالعه تاکید می‌کنند که همه باید بدانند که سلامت دهان و دندان فقط مساله‌ای مربوط به دندان‌ها نیست. دهان، نوعی دروازه به‌سوی تمام بدن است و باکتری‌ها از طریق لثه‌ها به جریان خون وارد می‌شوند. آنان در این مطالعه به تحلیل داده‌های پزشکی مربوط به ۱۳ هزار و ۷۳۴ نفر پرداختند تا رابطه بین سلامت دهان و بیماری کلیوی را مورد سنجش قرار دهند. ۸۶۱ نفر از این افراد (یعنی ۶ درصدشان)در شروع مطالعه به بیماری کلیوی مزمن مبتلا بودند و به‌طور متوسط حدود ۱۴.۳ سال مورد پیگیری قرار گرفتند. بعد از ۱۰ سال مشخص شد که میزان مرگ‌ومیر به علت‌های مختلف در بین افراد مبتلا به بیماری کلیوی مزمن که بیماری مربوط به دهان و لثه نداشتند، به ۳۲ درصد رسید. این در حالی بود که میزان مرگ‌ومیر در بین آن‌هایی که در کنار بیماری کلیوی مزمن به بیماری‌های لثه نیز مبتلا بودند، به ۴۱ درصد می‌رسید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *