به احساسات بچه ها بی توجه نباشید

به احساسات بچه ها بی توجه نباشید

مراقب باشید با حرف زدنتان احساسات بچه‌‌ها را در نظر داشته باشید، روحیات آن ها بسیار لطیف و حساس است، زمان عصبانیت گفتار خود را کنترل کرده و از کلماتی که فرزندتان را میرنجاند استفاده نکنید؛ به راهنمایی های روانشناسی در این زمینه دقت کنید.

بدون شک بچه‌دار شدن همراه با صرف خرج و هزینه خواهد بود. هزینه نگهداری از فرزند، هزینه سرویس مدرسه، اردوها، کتابها و لباس و خیلی هزینه‌های دیگر. بدون شک این هزینه‌ها بر برنامه‌های دیگرتان از جمله بودجه مسافرت تأثیر مستقیم‌ می‌گذارد، ولی با تمام این اوصاف از گفتن این مسأله به فرزندتان جداً خودداری کنید. در حقیقت وقتی که این حرف را از روی نسنجیدگی به او‌ می‌زنید، فرزندتان با خودش فکر‌ می‌کند که شما‌ می‌خواهید به او بفهمانید که همه پولها خرج او شده استو به این ترتیب عشق و محبت شما در دنیای کودکانه‌اش، رنگ و بوی مالی به خود‌ می‌گیرد‌. این قضیه برای اودرست مثل این است که رومئو به ژولیت بگوید: من فقط برای پولت با تو ازدواج کرده‌ام! «من و پدرت بچه نمی‌خواستیم»، «تو تصادفاً به دنیا آمدی»، «دوران بارداری برای من مثل جهنم بود!»، «تو توی دستگاه رشد کردی و این قضیه خرج زیادی رو دست ما گذاشت» در حقیقت اصلاً نیاز نیست که کودکتان همه چیز را راجع به تولدش و بارداری شما بداند.

حتی اگر تولد او ناخواسته بوده، شما نباید این قضیه را به او اعتراف کنید و نباید پیش روی دلبندتان، او را مسبب تمام گرفتاری‌های خود به حساب بیاورید. در ذهن کودکانه فرزندتان دنیا با تولد او شروع شده است و شما و پدرش، بهترین پدر و مادر دنیا بوده‌اید و البته هستید. بهتر است گفتن این جور داستانها و اسرار را برای زمانی بگذارید که او خودش صاحب فرزند شده است. «چقدر کثیف و شلخته غذا‌ می‌خوری»، «چرا مثل فلان حیوان غذا‌ می‌خوری!»، «چقدر فس فس‌ می‌کنی»بدون شک شما نیز به خوبی به یاد‌ می‌آورید که در بچگی، والدینتان چنین جملاتی تلخ و گزنده‌ای را نثارتان کرده باشند. در حقیقت اگر بتوانید این جملات را از ذهنتان بیرون کنید، زمانیکه صاحب فرزندی شدید، دیگر آنها را خطاب به او به کار نخواهید برد. در حقیقت احساسات بچه‌‌ها مثل برگ گل است و آنها همه چیز را مثل اسفنجی به درون خود جذب‌ می‌کنند.

به این ترتیب آیا شما واقعاً‌ می‌خواهید که فرزندتان با این تصوربزرگ شود که حیوان است و یا شبیه به آنها غذا‌ می‌خورد. بدون شک شما چنین چیزی را نمی‌خواهید! از صمیم قلبتان حرف بزنید: دستپاچه نشوید، به اعصاب خود مسلط باشید و به خاطر داشته باشید که شما نمی‌توانید همواره خود را سانسور کنید و هر زمان که دهانتان باز‌ می‌شود،مراقب تمام حرفهایتان باشید! مهم این است که به تأثیر حرفهایی که‌ می‌زنید واقف باشید و به لحن کلام خود دقت کنید چرا که بچه‌‌ها با هوشی که دارند ممکن است لحن شما را رمزگشایی کنند و متوجه منظور شما شوند. اگر بار منفی نکته هایی که به او گوشزد‌ می‌کنید را کمتر کنید، اگر خودتان را جای او بگذارید، با او همذات پنداری کنید و رفتار مثبت و مناسبی با او داشته باشید، فرززندتان به عشق و محبت شما ایمان خواهد آورد و شما نیز بهترین پیام‌های تربیتی را به او منتقل خواهید کرد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *