به خطر افتادن سلامت استخوان ها با بیماری دیابت

به خطر افتادن سلامت استخوان ها با بیماری دیابت

رابطه بین سلامت استخوان ها با دیابت

مطلب زیر به رابطه مستقیمی که بین بیماری دیابت و به خطر افتادن سلامت استخوان ها اشاره کرده است و بهتر است که به خطرات بیماری دیابت برای افراد دارد نیز اطلاع کافی داشته باشید.

گروهی از محققان اعلام کردند که دیابت و سلامت استخوان با هم ارتباط دارند. بر اساس گزارش این محققان، آزمایش‌های بالینی نشان می‌دهد که بیماران دیابتی خیلی بیشتر دچار شکستگی‌های استخوانی می‌شوند. این مطالعه که در مجله Bone به چاپ رسیده است، از آنجا آغاز شد که محققان متوجه شدند

فعالیت فیزیکی می‌تواند سلامت استخوان‌ها را بالاتر ببرد و خطر شکستگی استخوانی را در افراد غیردیابتی کاهش دهد. برای همین آن‌ها تصمیم گرفتند تا تاثیر ورزش را در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ آزمایش کنند. این محققان بعد از انجام آزمایش دریافتند تا زمانی که بالا رفتن قند خون شدت نگرفته است، استخوان دیابتی می‌تواند

به ورزش واکنش مثبت نشان دهد. در واقع در این مقطع، مداخلات مکانیکی می‌تواند برای بهبود سلامت استخوان‌ها مفید باشد و خطر شکستگی استخوان را برای بیماران دیابتی کاهش دهد. این محققان می‌گویند که کاهش استحکام استخوان و افزایش شکستگی‌های استخوانی یکی از عوارض مهم بیماری دیابت است که تا به امروز کم‌تر به آن توجه شده است.

در دیابت، سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل گلوکز کاهش می‌یابد از این‌رو میزان قند خون افزایش یافته که به‌آن هایپرگلیسمی می‌گویند. وقتی این افزایش قند در دراز مدت در بدن وجود داشته باشد، سبب تخریب رگ‌های بسیار ریز در بدن می‌شود که می‌تواند اعضای مختلف بدن همچون کلیه، چشم و اعصاب را درگیر کند. همچنین دیابت با افزایش ریسک بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط مستقیمی دارد؛ لذا غربالگری و تشخیص زودرس این بیماری در افراد با ریسک بالا می‌تواند در پیشگیری از این عوارض مؤثر باشد. تشخیص و همچنین غربالگری دیابت با انجام آزمایش قند خون میسر است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.