بیماری ای ال اس ALS چیست و از علائم آشکار آن چه میدانید؟

بیماری ای ال اس ALS چیست و از علائم آشکار آن چه میدانید؟

بیماری ای ال اس چیست؟

از بیماری ای ال اس ALS چه میدانید؟ در مطلب زیر در مورد این بیماری یا بعبارتی چالش ضد یخ صحبت شده است امیدوارم که از مطلب زیر استفاده لازم را ببرید توضیحات بیشتری درباره این بیماری صحبت شده است.

اگر شما زمان زیادی در رسانه‌های اجتماعی مانند فیسبوک می­‌گذرانید ، احتمالا حداقل یک نفر را دیده­اید که “چالش سطل یخ” را داشته باشد. به همان اندازه که این بازی می­تواند آگاهی و بودجه برای بیماری ای ال اس  ALS داشته باشد به همان اندازه بسیاری از واقعیت‌ها را درباره این بیماری گسترش نمی­‌دهد.

چالش سطل یخ ، یک بازی جمع آوری پول است که در آن مردم فیلم­‌هایی از خود می­‌گیرند که در آن سطلی از آب سرد یا یخ بر روی سر خود می‌­ریزند.سپس نفر بعدی را نامزد این کار می­کنند. چالش این است که یا خود را خیس کنند و یا به ALS پول واریز کنند. اگرچه به نظر می‌­رسد مردم هر دو را انجام می­‌دهند. به گفته یک روزنامه وابسته به انجمن بیماری ای ال اس مبلغ کمک‌ها تا ۲۰ آگوست ۳۱.۵ میلیون دلار بوده است.

Amyotrophic lateral sclerosis همچنین با نام بیماری لو کرینگ شناخته میشود و یک بیماری عصبی به سرعت در حال پیشرفت است که به سلول‌های عصبی که کنترل عضلات ارادی را بر عهده دارند حمله می­کند. معمولا در عرض چند سال از زمان تشخیص، کشنده است و به حدود ۳۰۰۰۰ نفر از آمریکاییان را مبتلا کرده است. دکترها بر طبق انجمن ALS هر سال در حدود ۵۶۰۰ مورد جدید را در آمریکا تشخیص می­‌دهند.

در ادامه پنج واقعیت که باید درباره ALS بدانید آورده شده است

ALS مسری نیست

شما میتوانید با فرد مبتلا به ALS دست بدهید و بیماری را نگیرید. شما می­توانید غذا و میوه با هم بخورید یا تیغ یکسان استفاده کنید و یا هوای یکسان با فرد بیمار را استشمام کنید چرا که این بیماری مسری نیست.

بر اساس یافته‌های متخصصین پزشکی ، بر اساس برآورد موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی (NINDS) ، ای ال اس در اکثر موارد ( ۹۰ تا ۹۵ درصد ) تصادفی بوده است

ALS می­تواند هر کسی را مبتلا کند. مهم نیست چه جنس یا نژاد یا وضع مالی داشته باشد.

درباره عوامل خطر ALS دانسته‌های کمی وجود دارد.

دانشمندان نمی­دانند چه چیزی عامل ALS است ولی آنها تعدادی نظریه برای آن دارند.

NINDS ارتباطی بین جهش ژن سودز۱ با افزایش خطر بیماری پیدا کرد و از آن زمان محققان ارتباطات ژنتیکی بیشتری را که خطر ALS را افزایش می­دهد شناسایی کردند ولی اینکه دقیقا چطور باعث افزایش این خطر می­شود هنوز واضح نیست.

عوامل بالقوه خطر را که محققان برای ALS در نظر گرفته‌اند شامل عوامل محیطی ، شغلی و ژنتیکی می­شود. ولی هنوز به نتیجه قطعی نرسیده­‌اند.

آفت کش‌ها و کودها اخیرا در یک مطالعه کوچک به ALS ربط داده شده‌اند ولی با داشتن یک اندازه نمونه کوچک و فقدان معیارهای در معرض قرار گرفتن.

چیزی که دانشمندان می­دانند این است که اگرچه ALS می­تواند هر کسی را مبتلا کند، افراد مذکر سفید­پوست و آنهایی که در دهه ششم از زندگی خود هستند، نسبت به گروههای دیگر، احتمال بیشتری برای داشتن این بیماری دارند.

تشخیص ALS سخت است.

سریعا مشخص نمی­شود که کسی ALS دارد، در ابتدا علائم می­تواند کم باشد . بسیاری از بیماران فکر می­کنند آنها یک درد ماهیچه معمولی یا زخم دارند.­

بر طبق نظر انجمن NINDS علائم اولیه ALS شامل درد، عضلات سفت، ضعف در دست‌ها و پاها، و مشکل در بلعیدن یا جویدن، می­باشد.

این علائم به ظاهر جزئی در نهایت به سایر بخش‌های بدن گسترش یافته و شدت می­‌یابد. بیشترین مرگ‌های ناشی از ALS ناشی از نارسایی تنفسی ناشی از توقف ماهیچه‌های مهم تنفسی می­شود.

بیش از یک نوع از ALS وجود دارد.

ALS در شکل‌های گوناگونی وجود دارد که شامل اسپورادیک و خانوادگی می­شود.

اسپورادیک بر طبق انجمن ALS عمومی‌ترین فرم آن در آمریکا و بین ۹۰ تا ۹۵ درصد از موارد است. این نوع می­تواند هر کسی را مبتلا سازد و عامل آن ناشناخته است.

ALS نوع خانوادگی از اعضای خانواده به ارث می­رسد. بر طبق براوردهای انجمن ALS ، تنها ۵ تا ۱۰ درصد از بیماران ALS ، ALSخانوادگی دارند. آنهایی که آن را دارند ۵۰ درصد شانس جهش ژن مسئول را دارند که می­تواند منجر به ALS در فرزندانشان شود.

از داروها می­توانیم طولانی شدن زندگی را انتظار داشته باشیم.

ALS ممکن است کشنده باشد اما به این معنا نیست که هیچ درمانی ندارد.

در سال ۱۹۹۵ ، سازمان غذا و داروی آمریکا «ریزولول» را برای کند کردن پیشرفت ALS تایید کرد ( نام برند: ریلوتک). از آن زمان ، این دارو مورد مطالعه قرار گرفت و بارها آزموده شد.

ریزولول به نظر می­رسد عمر بیماران را طولانی­تر و فرایند پیشرفت بیماری را کند می­کند. این بدین معناست که بر طبق وبسایت انجمن ALS، بیماران مبتلا به ALS می­توانند مدت بیشتری را در حالت‌های مغزی منسجم‌تری بگذرانند.

ثابت شد است که داروی ریلوزول عمر انتظاری برای بیماران ALS را به طور میانگین بین دو تا ۵ سال و حداقل به اندازه چند ماه و گاهی بیشتر افزایش می­دهد. بر طبق گفته‌های انجمن ALS، بعضی از بیماران ALS با بیماری بیش از ۲۰ سال زندگی کرده‌اند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.