بیماری هرمز شجاعی‌ مهر

بیماری هرمز شجاعی‌ مهر

هرمز شجاعی‌مهر این روزها با بیماری تیروئیدش دست و پنجه نرم میکند و خبر بیماری اش در رسانه های عمومی طرفدارانش را نگران کرده بود می خواهیم علائم و نشانه های این بیماری خطرناک را بررسی و با آن ها مقابله کنیم.

 

هرمز شجاعی‌مهر، مجری نام‌آشنا و توانمند ۶۰ ساله کشورمان، چند روزی می‌شود که به سرخط اصلی بسیاری از خبرگزاری‌ها تبدیل شده است. ماجرا از آنجا شروع شد که شجاعی‌مهر، به دلیل ایجاد مشکلاتی در صدایش، به پزشک مراجعه می‌کند و بعد از انجام معاینه و آزمایش‌های لازم، پزشکان متوجه می‌شوند که تیروئید وی سمی شده است. از این رو، تصمیم می‌گیرند تا با عمل جراحی برداشتن غده تیروئید، مشکل را حل کنند.

همین بستری شدن و عمل جراحی کافی بود تا بازار شایعات درباره این مجری باسابقه گرم شود و بسیاری از خبرگزاری‌ها و حتی بخش‌های خبری صدا و سیما، به شایعه ابتلای شجاعی‌مهر به سرطان حنجره دامن بزنند و باعث رنجش خاطر او و خانواده‌اش بشوند!

این در حالی است که اصطلاح سمی شدن تیروئید، به خودی خود نوعی بیماری خطرناک محسوب نمی‌شود و ربط چندانی هم به سرطان حنجره (دلیل و درمان سرطان حنجره را بیشتر بشناسم) ندارد. زمانی از اصطلاح تیروئید سمی استفاده می‌‌شود که غده تیروئید، هورمونی بیش از نیاز بدن ترشح کند. پرکاری تیروئید، مهم‌ترین علامت سمی شدن تیروئید به شمار می‌رود.

ندول یا گره تیروئید، از جمله دلایل پرکاری بیش از حد این غده محسوب می‌شود. هرچند که بیشتر ندول‌های تیروئید، سرطانی نیستند و معمولا هم درمان خاصی نمی‌خواهند اما می‌توانند پرکار و سمی شدن تیروئید را به دنبال داشته باشند.

پرکاری تیروئید یا هایپرتیروئیدیسم شرایطی است که در آن، غده تیروئید شما مقادیر بالایی از هورمون تیروکسین را ترشح می‌‌کند. در موارد ابتلا به هایپرتیروئیدیسم، متابولیسم بدن به صورت معنی‌داری بالا می‌‌رود و می‌‌تواند سبب کاهش وزن ناگهانی شود. ضربان قلب، تند (تاکیکاردی) یا نامنظم (آریتمی) می‌‌‌شود. افزایش تعریق اتفاق می‌افتد. فرد، با عصبانیت یا کج‌خلقی روبرو می‌شود.

راه‌های درمانی متفاوتی برای درمان پرکاری تیروئید وجود دارد. پزشکان از دارو‌های ضد تیروئید و ید رادیواکتیو برای کاهش تولید هورمون‌های تیروئید استفاده می‌‌کنند. گاهی اوقات، درمان هایپرتیروئیدیسم شامل جراحی و خارج کردن قسمتی از غده تیروئید است؛ بنابراین در صورتی که به این بیماری توجه نشود، می‌‌تواند به یک مشکل جدی تبدیل شود. بیشتر افراد، زمانی که پرکاری تیروئیدشان تشخیص داده می‌‌شود، به درمان پاسخ می‌‌دهند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *