بیماری همایون بهزادی

بیماری همایون بهزادی

همایون بهزادی از پیشکسوت های فوتبال ایران بود او با  سرزنی‌هایش در مسابقات فوتبال زبانزد خاص و عام شده بود. بیماری قلبی باعث مرگ وی شد می خواهیم به روش های مقابله با بیماری قلبی و علائم و نشانه های این بیماری آشنا شویم.

این روزها حال و هوای فوتبال کشورمان چندان خوب نیست و خبرهای خوشی هم در بین طرفداران مستطیل سبز، دست به دست نمی‌شود. فوتبال‌دوستان ایرانی، هنوز از شوک شنیدن خبر بیماری منصور پورحیدری ، مرگ هادی نوروزی و رضا احدی درنیامده بودند که بار دیگر و خبر مرگی دیگر، دوباره جامعه فوتبال را در غم بزرگی فرو برد. این‌بار اما، نوبت همایون بهزادی بود؛ سرطلایی فوتبال ایران و ستاره فراموش‌نشدنی دهه ۴۰ که خاطره پرش‌های رویایی و سرزنی‌های بی‌مثالش، هرگز از خاطر طرفداران فوتبال پاک نمی‌شود.

همایون بهزادی، در سن ۷۳ سالگی، جان خود را در اثر ایست قلبی از دست داد و اطرافیان او، خبر از ناراحتی تنفسی‌اش قبل از ابتلا به ایست قلبی را هم تایید کردند. نمی‌دانیم! شاید منصفانه نباشد که همیشه همه اتفاقات ناگوار در روزهای سرد سال را بر گردن آلودگی هوا بیندازیم  اما، نمی‌توان این عامل را در مرگ و بیماری افرادی در سن و سال همایون بهزادی نادیده گرفت.

شاید برای‌تان جالب باشد بدانید که گروهی از محققان با انتشار گزارشی از آخرین مطالعات‌شان در Annals of Internal Medicine، نتایج تازه‌ای درباره ایست قلبی ناگهانی اعلام کردند. به نظر این محققان، ایست قلبی ناگهانی ممکن است به‌اندازه‌ای که پزشکان تصور می‌کنند، ناگهانی نباشد. نتایجی که آنان به دست آورده‌اند، نشان می‌دهد که تقریبا نیمی از بیمارانی که دچار ایست قلبی شده‌اند، علائم هشداردهنده‌ای را در یک ماه منتهی به حمله قلبی‌شان تجربه کرده‌اند. به گفته محققان، این علائم می‌تواند شامل ترکیب‌های مختلفی از فشار و درد قفسه سینه، تنگی نفس،‌ تپش قلب و حالات شبه‌سرماخوردگی مثل تهوع، درد پشت یا درد شکم باشد. نکته دیگر این بود که کمتر از یک‌پنجم کسانی که این علائم را تجربه کرده‌اند، از ایست قلبی جان سالم به در می‌برند.

رابطه تناسب اندام و بیماری‌های قلبی

یکی از مطالعات اخیر که در JAMA Internal Medicine منتشر شده است، نتایج تازه‌ای درباره رابطه بین تناسب اندام و خطر بیماری‌های قلبی-عروقی نشان می‌دهد. در واقع، محققان در این مطالعه به بررسی نقش آمادگی قلبی-عروقی و تغییرات ناشی از آن در جوانی بر روی عواقب بلندمدت قلبی و عروقی پرداختند.

ژائو لیما، استاد دانشگاه پزشکی جان هاپکینز در بالتیمور و مسئول این مطالعه، می‌گوید: «اکثر مطالعات درباره آمادگی قلبی و عروقی بر روی میان‌سالی و دوران سالمندی متمرکز شده‌اند و نشان می‌دهند که تناسب اندام در زمان‌های خاصی با خطر بیماری‌های قلبی-عروقی مرتبط است».

درد قلبی را بشناسید

دکتر محمد کشوری، متخصص قلب و فلوشیپ کاردیولوژی مداخله‌ای هم در این باره می‌گوید: «با اینکه ابتلا به درد، شایع‌ترین علامت بیماری قلبی است، اما ما نباید منتظر چنین دردی بمانیم. معمولا تصور بیشتر افراد از درد قفسه سینه، این است که دردی ناگهانی از روی قلب آنها شروع و به دست چپ‌شان گسترش یابد. این در حالی است که از نظر علمی، هر دردی که در قسمت ناف تا زیر فک احساس شود، می‌تواند نشانه درد قلبی باشد».

کشوری در این مورد هم هشدار داد که درد بیماری‌های قلبی ناشی از تصلب شرایین هم در بیشتر موارد به‌شکل فشارنده در پشت جناغ سینه احساس می‌شود و امکان دارد که گاهی این درد خودش را به صورت تیر کشیدن در پشت بازوی چپ و حتی بازوی راست هم نشان بدهد.

این متخصص قلب یادآور شد که کارهایی فیزیکی، غذا خوردن و حتی استرس هم می‌توانند چنین دردهایی را تشدید کنند اما از آنجایی که اشتراک‌هایی بین علایم درد بیماری‌های قلبی و دردهای گوارشی و عصبی وجود دارد، بنابراین تشخیص بیماری بر عهده پزشک است. درد این قسمت‌ها می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به تنگی عروق قلب باشد.

وی تاکید کرد: «علایمی مانند تنگی نفس، خستگی‌های مفرط و کاهش سطح هوشیاری هم می‌توانند جزو علایم هشدار بیماری‌های قلبی باشند که سالمندان و بیماران دیابتی باید آنها را جدی‌تر بگیرند».


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *