تاثیرات مخرب آلودگی هوا

تاثیرات مخرب آلودگی هوا

آلودگی هوا می تواند تاثیرات منفی زیادی بر سلامت جنین بگذارد همچنین باعث کاهش وزن نوزادان پس از تولد شود. مادران باردار بهتر است در مواقع آلودگی هوا از منزل بیرون نروند ذرات معلق در هوا می توانند مانع وزن گیری مناسب جنین در بدن مادر شوند.

محققان پکنی می‌گویند، آلودگی هوا می‌تواند تا ۲۳ گرم وزن نوزادان را هنگام زایمان کاهش دهد. براساس تحقیقاتی که بین سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ انجام شده است زنانی که در معرض آلودگی شدید در آخرین هفته بارداری‌شان هستند کودکان سبک‌ وزن‌تری در مقایسه با دیگران به دنیا می‌آورند. طبق تحقیقی که مشروح آن در مجله Environmental Health Perspective منتشر شده است، در سال ۲۰۰۸ به دلیل بازی‌های المپیک آب و هوای پکن در پایین‌ترین حد آلودگی خود قرار داشت و میزان گرد و غبار و ذرات ریز و گازهای آلاینده کمتر از میزان آن در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ بوده است. زیر نظر گرفتن ۸۳۶۷۲ زن در ۴ مجله شهری پکن نشان داد زنانی که طی ۲ هفته برگزاری بازی‌های المپیک زایمان کردند فرزندانشان در مقایسه با کسانی که در همان تاریخ در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ زایمان کردند ۲۳گرم سنگین‌ وزنتر بوده است. محققان آمریکایی و چینی می‌گویند آلودگی هوا اثرات مضر بسیاری بر کودکان دارد و حتی می‌تواند بر میزان جذب ریزمغذی‌ها توسط جفت در زنان باردار اثر منفی گذاشته و سبب کم‌وزنی نوزادان شود. حتی استنشاق مواد آلاینده می‌تواند بر سلول‌های جفت اثر گذاشته و سبب استرس اکسیداتیو شود و همین موضوع باعث عدم وزن‌گیری جنین می‌شود.

همچنین نتایج یک مطالعه جدید در فرانسه نشان می‌دهد که قرار گرفتن مادران باردار در معرض آلودگی هوای شهری در آخرین ماه‌های حاملگی، خطر کمبود ویتامین D را در بدن نوزاد افزایش می‌دهد.

بر اساس این مطالعه، در چنین شرایطی خطر ابتلای کودک به بیماری‌های مختلف در سال‌های بعد از تولد تشدید می‌شود.

همچنین نتایج بررسی‌های پیشین نشان می داد که کمبود ویتامین D مادر در دوران بارداری، در بروز آسم و حساسیت در نوزاد تاثیرگذار است.

عوامل متعددی روی میزان ذخیره ویتامین در بدن زنان نقش دارد.

برای مثال تماس با سطح بالایی از آلاینده‌های هوا در کمبود ویتامین D دوران کودکی و بزرگسالی نقش دارد.

در یک تحقیقات میزان رشد جنین در ۴۰۰هزار زن باردار در طی چهار سال مورد بررسی قرار گرفته است.

این مادران در مناطق آلوده و یا اطراف آن ها زندگی می کردند و مطالعات به اثبات رساند که هر قدر مادران باردار در ماه های ابتدایی و انتهایی بارداری بیشتر در معرض آلودگی هوا قرار گیرند احتمال به دنیا آوردن کودکان کم وزن و کوتاه قد در آن ها بیشتر خواهد بود.

دلیل اصلی عدم رشد جنین در این مادران قرار گرفتن در معرض دی اکسید نیتروژن منتشر شده از اگزوز اتومبیل ها اعلام شده است.

تحقیقات مشابهی نیز در مورد اثر آلودگی هوا بر میزان هوش جنین به انجام رسیده است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *