تاثیرات منفی استاتین بر امراض قلبی و عروقی

 

تاثیرات منفی استاتین بر امراض قلبی و عروقی

مصرف استاتین عوارض جانبی فراوانی برای سلامت مبتلایان به امراض قلبی در بر دارد و می تواند باعث بروز حمله قلبی و سکته مغزی در این افراد شود. تازه ترین نتایج تحقیقات درباره مصرف استاتین را در ادامه این بخش در اختیارتان قرار خواهیم داد.

یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که تجویز دوز بالای استاتین برای افراد مبتلا به بیماری قلبی، ‌خطر ابتلا به مشکلات قلبی آتی را‌ بیشتر از تجویز دوز متوسط داروهای کاهنده کلسترول کاهش نمی‌دهد. داشتن بیماری قلبی با افزایش خطر بروز حمله قلبی و سکته مغزی همراه است، چون رگ‌های خونی مسدود می‌شوند و جریان خون طبیعی و اکسیژن مورد نیاز قلب به آن نمی‌رسد. این بیماران معمولا در طی یک دوره طولانی‌مدت از استاتین برای کاهش کلسترول بد خون (LDL) استفاده می‌کنند،اما متخصصان درباره چگونگی کاهش سطح LDL با یکدیگر توافق ندارند. محققان در این مطالعه بیش از ۳۱ هزار و ۶۰۰ نفر از بیماران ۳۰ تا ۸۴ ساله را بررسی کردند که همگی در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ میلادی به بیماری قلبی مبتلا شده بودند و برای همه آنان حداقل یک سال مصرف استاتین تجویز شده بود.

بررسی محققان نشان داد که سطح LDL نزدیک به ۳۰ درصد از این افراد در سطح پایین قرار دارد، یعنی ۷۰ mg/dL یا کم‌تر؛ سطح LDL بیش از ۵۰ درصد آنان در سطح معتدل قرار دارد، یعنی بین ۷۰.۱ تا ۱۰۰ mg/dL؛‌ و سطح LDL نزدیک به ۲۰ درصد بیماران در سطح بالا قرار دارد، یعنی بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ mg/dL یا بالاتر. وضعیت همه این بیماران به‌طور متوسط ۱.۶ سال مورد پیگیری قرار گرفت و در طول این مدت، بیش از ۹ هزار نفرشان مردند

یا با حوادث ناگوار جدی مثل حمله قلبی، سکته مغزی و عمل جراحی بای‌‌پس قلب مواجه شدند. براساس گزارش JAMA Internal Medicine، محققان درنهایت به این نتیجه رسیدند که خطر بروز این حوادث ناگوار به‌طور معناداری در میان افرادی پایین‌تر است که سطح LDL آن‌ها در حد معتدل قرار می‌گیرد. با این‌حال، مشخص شد که پایین آوردن سطح LDL به زیر ۷۰ mg/dL، به‌معنای کاهش خطر بروز این حوادث در میان بیماران نیست.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *