تاثیرات منفی داروهای ضد روان پریشی

تاثیرات منفی داروهای ضد روان پریشی

داروهای ضد روان پریشی تاثیرات مخربی بر سلامتی افراد مصرف کننده خواهند گذاشت و باعث بروز مشکلات فراوانی در سلامت روان آن ها خواهند شد. به عقیده محققین این داروها بیشترین تاثیر را بر روی ماده خاکستری مغز ما خواهند گذاشت.

داروهای آنتی‌سایکوتیک (ضد روان‌پریشی)، رایج‌ترین داروهایی هستند که برای درمان افراد مبتلا به اسکیزوفرنی استفاده می‌شوند و کمک می‌کنند تا بعضی از علائم ناتوان‌کننده این اختلال روانی تسکین پیدا کند. براساس مطالعاتی که محققان دانشگاه برشا در ایتالیا انجام داده‌اند، استفاده طولانی‌مدت از این داروها می‌تواند روی ساختار مغز تاثیر منفی بگذارد. این محققان به سرپرستی دکتر ویتا، تاثیر داروهای ضد روان‌پریشی نسل اول و نسل دوم را بر ساختار مغزی هزار و ۱۵۵ فرد مبتلا به اسکیزوفرنی بررسی کردند و مقایسه‌ای بین این بررسی با ساختار مغزی ۹۱۱ فرد سالم انجام دادند. نتایج نهایی نشان داد ماده خاکستری در مغز افرادی که مبتلا به اسکیزوفرنی هستند و از داروی ضد روان‌پریشی استفاده می‌کنند، به‌صورت پیش‌رونده‌ای از دست می‌رود.

البته نکته مهم‌تری که از نتایج به دست آمد، این بود که استفاده طولانی‌مدت از داروهای نسل اول ضد روان‌پریشی با از دست رفتن پیش‌رونده ماده خاکستری مغز همراه می‌شود. این در حالی است  که استفاده از داروهای نسل دوم ضد روان‌پریشی با تغییر در حجم ماده خاکستری مغز ارتباطی نداشت و با از دست رفتن بافت مغزی هم همراه نبود. دکتر ویتا، مسئول این مطالعه، می‌گوید: «روشن شدن این مسائل در مدیریت بالینی اسکیزوفرنی، اهمیت حیاتی دارد و به ما اجازه خواهد داد تا درک بهتری از مکانیسم‌های زیربنایی مربوط به پیشرفت ناهنجاری‌های ساختاری مغز در این بیماری به دست آوریم».


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *