تاثیرات منفی قرص های ضدبارداری بر مغز

تاثیرات منفی قرص های ضدبارداری بر مغز

امروزه بسیاری از بانوان از قرص های ضدبارداری برای پیشگیری از باردارشدن استفاده می کنند. می خواهیم به بررسی عوارض جانبی این قرص ها اشاره کنیم. مطالعات جدید پژوهشگران خبر از ارتباط سکته مغزی با قرص های ضدبارداری در بانوان میدهد.

یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که مصرف قرص‌های ضدبارداری می‌تواند خطر بروز نوع نادری از سکته مغزی را در بین زنان چاق افزایش دهد. گزارشی از این مطالعه در JAMA Neurology منتشر شده است. محققان هلندی در این مطالعه متوجه شدند که زنان چاقی که قرص ضدبارداری مصرف می‌کنند در مقایسه با زنانی که این قرص‌ها را نمی‌خورند، حدود ۳۰ برابر بیشتر با احتمال ابتلا به نوع نادری از سکته مغزی به‌نام ترومبوز وریدی مغز (CVT) مواجه هستند.

البته شانس مواجه شدن با این نوع سکته مغزی هنوز هم در سطح پایینی باقی می‌ماند. مسئولان این مطالعه می‌گویند که ترومبوز وریدی مغز (CVT) معمولا در بین کودکان و بزرگسالان جوان اتفاق می‌افتد. با این‌حال، زنان چاق در معرض خطر بروز لخته خون قرار دارند و از طرف دیگر، برخی از آنان از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند. وقتی که این دو عامل خطر در کنار هم قرار می‌گیرند،

خطر بروز لخته شدن خون حتی بیشتر از شرایط عادی می‌شود. این محققان، براساس نتایجی که کسب کرده‌اند، معقتدند که زنان چاقی که قرص‌های ضدبارداری مصرف می‌کنند، باید درباره خطر بروز سکته مغزی اطلاعات کافی داشته باشند و اطلاع‌رسانی در این زمینه باید در سطح گسترده‌ای انجام شود. پیشنهاد محققان این است که زنان چاق از روش‌های جایگزین دیگری برای کنترل بارداری استفاده کنند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.