تاثیر آپنه خواب بر سکته مغزی

تاثیر آپنه خواب بر سکته مغزی

آیا میدانستید انواع اختلالات خواب مانند آپنه می توانند باعث افزایش ریسک ابتلا به انواع سکته های مغزی در مبتلایان شوند؟ سعی کنید خوابتان به اندازه باشد و از زیاده روی در خوابیدن پرهیز کنید همچنین کم خوابی و مشکلات انسداری راههای تنفسی خود را برطرف کنید.

محققان دانشگاه اِسِن پس از مطالعه اخیرشان اعلام کردند که خواب خیلی کم یا خیلی زیاد می‌تواند عامل خطری برای سکته مغزی باشد و مانع از بهبودی بیمار شود. گزارشی از این مطالعه در مجله Neurology منتشر شده است. این مطالعه که براساس بررسی ۲۹ مورد از مطالعات پیشین انجام گرفته است، نشان می‌دهد که اختلالات خواب مثل بیماری بی‌خوابی و آپنه خواب به خطر سکته مغزی و بهبودی پس از آن مرتبط هستند. دکتر درک هرمان،استاد مغز و اعصاب در دانشگاه اِسِن آلمان، می‌گوید: «اختلالات خواب در بیماران سکته مغزی شایع‌تر هستند، حتی بیشتر از بروز آن در جمعیت عمومی». به‌گفته این محقق، برخی از مطالعات نشان می‌دهند که آپنه خواب قبل از سکته مغزی وجود دارد و می‌تواند در افزایش خطر بروز آن نقش داشته باشد. علاوه بر این، بیماران مبتلا به آپنه خواب شدید ممکن است سکته‌های مغزی شدیدتری را تجربه کنند.

دکتر هرمان می‌گوید:«درمان آپنه خواب با استفاده از ماسک‌های هوا با فشار مثبت مداوم (CPAP) مانع از این می‌شود که راه تنفسی در حین خواب مسدود شود و از همین طریق می‌تواند خطر بروز سکته مغزی را کاهش دهد». براساس گزارش این مطالعه، اختلالات خواب می‌تواند بر روی بهبودی بعد از سکته مغزی نیز تاثیر منفی بگذارد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *