تاثیر اختلالات خواب بر امراض روده

تاثیر اختلالات خواب بر امراض روده

بهتر است بدانید خواب ناکافی در طول شبانه روز عوارض جبران ناپذیری برای سیستم گوارشی تان دربردارد و می تواند باعث ایجاد بیماری التهابی روده در مبتلایان شود. از کنار کم خوابی و بی خوابی هرگز به راحتی نگذرید و با تنظیم ساعت خواب از عود کردن بیماری‌های التهابی روده پیشگیری کنید.

نداشتن خواب شبانه آرام و راحت، امروزه به یکی از دغدغه‌های بسیاری از انسان‌ها تبدیل شده است. با این‌حال،‌ این مشکل برای افراد مبتلا به بیماری کرون می‌تواند سخت‌تر و آزاردهنده‌تر باشد. حتی اگر این افراد با نوع فعال بیماری کرون مواجه نباشند، باز هم اضطراب ناشی از این بیماری به آنان اجازه نمی‌دهد که راحت بخوابند. رابطه بین بیماری‌های التهابی روده (IBD) و اختلالات خواب اصلا یک‌طرفه نیست.

یکی از مقاله‌های علمی منتشرشده در The American Journal of Gastroenterology در سال ۲۰۱۵ میلادی، ‌نکات مهمی را در این زمینه نشان می‌دهد. براساس این مقاله، شواهدی وجود دارند مبنی بر این‌که اختلال خواب می‌تواند نقش مهمی در عود کردن بیماری‌های التهابی روده داشته باشد. حتی یکی از مطالعات دیگر نشان می‌دهد که افراد مبتلا به بیماری بی‌خوابی، سه برابر بیشتر از دیگران با خطر ابتلا به بیماری‌های التهابی روده مواجه هستند. نکته دیگر این‌که خود اختلالات خواب می‌توانند به شکل‌گیری مشکلاتی منجر شوند که مستقیما به علائم بیماری‌های التهابی روده (IBD) ارتباط ندارند. یکی از مطالعات منتشرشده در Sleep Disorders در سال ۲۰۱۴ میلادی، نشان می‌دهد که کمبود خواب با اختلال اضطرابی, ‌افسردگی, رفتارهای پرخاشگرانه و اختلالات تمرکز مرتبط است. از این رو، بسیار مهم است که در صورت ابتلا به بی‌خوابی یا برهم خوردن مداومِ نظم در چرخه خواب و بیداری‌تان، حتما با یک متخصص سلامت خواب یا روان‌پزشک مشورت کنید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *