تاثیر ازدواج بر ابتلا به دیابت

تاثیر ازدواج بر ابتلا به دیابت

طی تحقیقی در زمینه بیماری دیابت و سندروم متابولیک در افراد مجرد و متاهل محققین به نتایج جالبی در این زمینه دست یافتند و توانستند ثابت کنند افراد متاهل از ریسک کمتری در زمینه ابتلا به دیابت نوع ۲ و سندروم متابولیک برخوردار هستند.

یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که احتمال داشتن اضافه‌وزن در میان آن دسته از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که ازدواج کرده‌اند، نسبت به افراد مجرد کمتر است. گزارشی از این مطالعه در نشست اخیر انجمن اروپایی مطالعات دیابت در شهر مونیخ ارائه شده است. محققان ژاپنی در این مطالعه متوجه شدند که آن دسته از مردان مبتلا به دیابت که همراه با همسرشان زندگی می‌کنند،کمتر از دیگران با احتمال ابتلا به سندرم متابولیک مواجه می‌شوند.

سندرم متابولیک، ترکیبی از عوامل مختلف، از جمله فشار خون بالا و قند خون بالا، است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و خطر بروز سکته مغزی را افزایش می‌دهد. برای این مطالعه، پرونده‌های پزشکی ۲۷۰ نفر از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مورد بررسی قرار گرفتند که در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ میلادی به ثبت رسیده بودند. ۱۸۰ نفر از این بیماران را افراد متاهل (۱۰۹ مرد و ۷۱ زن) تشکیل می‌دادند که همراه با همسرشان زندگی می‌کردند و ۹۰ نفر از آن‌ها (۴۶ مرد و ۴۴ زن) مجرد بودند. شاخص توده بدن (BMI) در افراد متاهل به‌طور میانگین در سطح پایین‌تری (۲۴.۵) نسبت به افراد مجرد (۲۶.۵) قرار داشت. در ادامه مشخص شد که در مقایسه با افراد مجرد (۶۸ درصد)، سندرم متابولیک در افراد متاهل به ۵۴ درصد می‌رسد. محققان بعد از در نظر گرفتن عواملی مثل سن و جنسیت، به این نتیجه رسیدند که احتمال داشتن اضافه‌وزن در افراد دیابتی متاهل، ۵۰ درصد کمتر از دیابتی‌های مجرد است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *