تاثیر بهم خوردن خواب یا عدم خواب در زندگی چگونه است؟

 تاثیر بهم خوردن خواب یا عدم خواب در زندگی چگونه است؟

تاثیر بهم خوردن خواب یا عدم خواب کدام بیشتر است؟

مطلب زیر در مورد تاثیر بهم خوردن خواب در زندگی و یا نداشتن خواب می باشد مطلب زیر مقایسه ای بین این دو مورد انجام داده که میتوانید ببینید کدامیک خطرناک تر و مضرتر برای بدن می باشد.

محرومیت از هفت تا هشت ساعت خواب شبانه می‌تواند بداخلاق‌تان کند، اما معلوم شده حتی به موقع خوابیدن هم می‌تواند با حس و حال صبحگاهی شما درارتباط باشد. مطالعه‌ای در دانشگاه جانزهاپکینز نشان داده بیدار شدن در طول شب، نسبت به تاخیر در زمان خواب، می‌تواند روی روحیه روز بعد شما تاثیر منفی‌تری داشته باشد.

در یک آزمایش سه روزه، شرکت‌کنندگان هشت بار در طول شب بیدار شدند و بعضی دیگر هم دیرتر از زمان معمول خوابیدند و درمجموع کمتر از پنج ساعت درخواب بودند. بعد از تنها دوروز، همه نسبتا بدخلق و اخمو بودند. با این وجود، گروهی که اجبارا چند بار بیدار شده بودند، احساسات بسیار منفی‌تری داشته و احساسات مثبت‌شان به اندازه چشمگیری کمتر بود.

پس هشت ساعت خواب مختل شده چگونه می‌تواند بدتر از کمتر اما پیوسته خوابیدن باشد؟ سرپرست تحقیقات پاتریک فینان توضیح می‌دهد، افرادی که محبور به بیدارماندن شده بودند، مرحله موج آرام خواب را تا حدود زیادی از دست داده بودند. هرچند محققان کاملا مطمئن نیستند که ارتباطی میان خلق و خو و مرحله موج آرام خواب وجود داشته باشد، اما به گفته فینان، بعضی از مطالعات نشان داده، برای تشکیل حافظه احساسی مثبت و ردشدن از حافظه احساسی منفی، این مرحله از خواب ضروری و مهم است. بدون طی مرحله موج آرام خواب، حس بد و منفی پاک نشده و با مثبت‌ها جایگزین نمی‌شود.

یافته‌های فینان می‌تواند توضیحی برای این باشد که چرا افراد دچار بیخوابی- که ده درصد جمعیت را دربرمی‌گیرد- اغلب تا این حد افسرده‌اند. حتی برای بقیه افراد هم زمان خواب مناسب پیش از شروع یک روز مهم، تاثیرگذار است.

چطور می‌توان تعداد دفعات بیدارشدن از خواب را کم کرد و صبح خلق و خوی بهتری داشت؟ فینان استراتژی‌هایی را توصیه می‌کند که به‌عنوان “بهداشت خواب” شناخته شده و شامل پرهیز از قهوه عصرانه، خاموش کردن تلویزیون پیش از خواب، دوری کردن از اسکرین‌های پرنور در ساعات منتهی به خواب، و اجتناب از الکل نزدیک به زمان خواب می‌شود.

اگر شما روز بعد یک ارائه مهم یا مسابقه بزرگی داشته باشید، صرفا با زودتر خوابیدن، وضعیت بهتری پیدا نخواهید کرد. استرس روز بعد را داشتن می‌تواند عاملی برای اختلال خواب باشد. پیش از رفتن به رختخواب، استرس را کنار بگذارید تا صبح از دنده راست بیدار شوید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *