تاثیر خواب بر اختلال دوقطبی

تاثیر خواب بر اختلال دوقطبی

انواع اختلال دوقطبی با مشکلات خواب تغییرات قابل ملاجظه ای خواهند کرد. چرخه خواب-بیداری می تواند بر بهبود یا شدت یافتن این عارضه در مبتلایان تاثیرگذار باشد. بهتر است بدانید وراثت خانوادگی در بروز این بیماری تاثیرگذار خواهند بود.

یکی از مطالعات اخیر منتشرشده در Proceedings of the National Academy of Sciences، ارتباطی بین الگوهای خواب، ریتم شبانه‌روزی، اختلال دوقطبی و فنوتیپ نشان می‌دهد. بررسی‌های پیشین محققان نشان می‌دهد که خواب و ریتم شبانه‌روزی در اختلال دوقطبی، نقش دارند. فرد عموما در فاز جنون کمتر می‌خوابد، در حالی که خوابیدن در فاز افسردگی بیشتر شایع است. با توجه به همین پیشنیه، دکتر جوزف تاکاهاشی، استاد دانشگاه تگزاس،در این مطالعه به بررسی عمیق‌تر عامل وراثت خانوادگی در اختلال دوقطبی پرداخته و اثرات خاص آن را روی الگوهای خواب ارزیابی کرده است. او برای این کار، ۵۵۸ فرد از ۲۶ خانواده را انتخاب کرد که ۱۳۶ نفرشان مبتلا به اختلال دوقطبی بودند و ۴۲۲ نفر دیگر این اختلال را نداشتند. روی مچ دست هر فرد به مدت ۱۴ روز، شتاب‌سنج بسته شد تا چرخه خواب-بیداری این افراد و میزان فعالیت عمومی هر فرد برای بررسی دقیق‌تر ثبت شود. دکتر تاکاهاشی می‌گوید:

«ما توانستیم که ۱۳ مورد ارتباط بین خواب و فعالیت را شناسایی کنیم که بیشترشان وراثتی بودند و با افراد مبتلا به اختلال دوقطبی مرتبط می‌شدند. به علاوه این‌که توانستیم بعضی از این ارتباط‌ها را ردیابی کنیم و به کروموزوم خاصی برسیم». نتایج نهایی این مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به اختلال دوقطبی عموما فعالیت کمتری در زمان‌های بیداری دارند، دیرتر می‌خوابند و مدت‌زمان خواب‌شان طولانی‌تر از دیگران است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.