تاثیر خواب بی کیفیت بر سکته مغزی

تاثیر خواب بی کیفیت بر سکته مغزی

خواب بی‌کیفیت تاثیرات منفی زیادی بر سلامتی ما میگذارد و باعث افزایش ریسک ابتلای ما به سرطان و سکته مغزی خواهد شد. کاهش اکسیژن درون مغز با بی خوابی ایجاد خواهد شد. سعی کنید کیفیت خواب و ریتم شبانه‌روزی‌ آن را بالا ببرید.

محققان دانشگاه تورنتو با انتشار گزارشی مطالعه اخیرشان در مجله Stroke، نتایج تازه‌ای درباره خواب بی‌کیفیت و بریده‌بریده ارائه کردند. این مطالعه نشان می‌دهد سالمندانی که خواب بی‌کیفیتی دارند و مرتبا در حین خواب بیدار می‌شوند، بیشتر احتمال دارد که رگ‌های خونی سفت و بافت بدون اکسیژن در مغزشان شکل بگیرد.این مشکل در نهایت خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

دکتر اندرو لیم، استاد دانشگاه تورنتو و مسئول این مطالعه، در کنار محققان دیگر به بررسی مغز ۳۱۵ نفر پرداختند. ۷۰ درصد این گروه را خانم‌ها تشکیل می‌دادند و میانگین سنی گروه هم ۹۰ سال بود. این افراد به مدت یک هفته کاملا تحت نظر بودند تا کیفیت خواب و ریتم شبانه‌روزی‌شان کاملا بررسی شود. در ادامه مشخص شد که خواب این افراد به‌طور متوسط هفت بار در هر ساعت مختل می‌شود. بررسی‌های نهایی نشان داد که ۲۹ درصد این افراد، دچار سکته مغزی شده بودند،در حالی که ۶۱ درصدشان نشانه‌هایی از آسیب متوسط تا شدید در رگ‌های خونی مغزشان داشتند. نتیجه دیگری که به دست آمد، این بود که تکه‌تکه شدن خواب در بین این افراد با احتمال آترواسکلروزیس شدید تا ۲۷ درصد بیشتر همراه می‌شود. ضمنا مشخص شد که هرچه افراد بیشتر از خواب بپرند، احتمال کمبود اکسیژن در مغز هم افزایش پیدا می‌کند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *