تاثیر خوردن شیر در پیشگیری از پوکی استخوان

تاثیر خوردن شیر در پیشگیری از پوکی استخوان

تاثیر شیر بر پوکی استخوان

در مطلب زیر در مورد تاثیر خوردن شیر بر پوکی استخوان صحبت شده است در مطلب زیر بطور کامل در مورد پوکی استخوان اطلاعات جالبی برای شما کاربران گرامی قرار داده شده است.

محققان سوئدی در تحقیقی که به تازگی انجام داده‌اند تاثیر مصرف شیر بر کاهش شکستگی‌های استخوانی و پوکی استخوان را زیر سوال بردند. به گفته محققان بررسی‌های ۲۰ ساله صورت گرفته روی زنان ۷۴ تا ۳۹ سال نشان می‌دهد میزان شکستگی استخوان در زنانی که اتفاقا شیر خورده‌اند برخلاف زنانی که سایر مواد لبنی را مصرف کرده‌اند بیشتر است.

محققان توصیه می‌کنند گرچه مصرف ۳ لیوان شیر در روز خوب است اما سعی کنید به جای شیر از سایر مواد لبنی از جمله پنیر استفاده کنید و در برنامه روزانه غذایی از ویتامین A در حد زیاد استفاده نکنید زیرا افزایش میزان ویتامین A برای استخوان‌ها مضر است. محققان می‌گویند بافت استخوانی نهایتا تا انتهای دوران نوجوانی به وجود می‌آید.

تراکم بافت حاصله در این دوران است که تا ۶۰ درصد جلوی شکستگی استخوان در سنین بالا را می‌گیرد. بررسی‌ها نشان داده مصرف ۲ لیوان شیر به مدت ۲ سال قبل از بلوغ یعنی حدود ۱۰ سالگی می‌تواند سبب افزایش تراکم استخوان‌ها تا ۱۰ درصد شود. از سوی دیگر تنها منبع دریافت کلسیم، مواد لبنی است

و کلسیم نیز باید به صورت روزانه مصرف شود چون معمولا از طریق تعریق، ادرار و مدفوع دفع می‌شود. کلسیم مواد غذایی بسیار بهتر از کلسیم دارویی یعنی مکمل کلسیم حذف می‌شود. در این میان اندازه‌گیری میزان ویتامین D نیز مهم است زیرا کمبود آن روی جذب کلسیم نیز اثر منفی می‌گذارد.

البته نباید فراموش کرد که حتی مصرف به اندازه کلسیم نیز نمی‌تواند از شکستگی استخوان‌ها پیشگیری کنند زیرا در ۵۰ درصد موارد این مساله ژنیتکی است. در ضمن با کاهش ترشح هورمون‌ها در دوران یائسگی احتمال شکستگی بالا می‌رود. بسیاری از خانم‌هایی که تا پیش از یائسگی شیر نمی‌خورده‌اند

با ورود به دوران یائسگی نوشیدن شیر را شروع می‌کنند اما محققان می‌گویند چون این افراد مدت زیادی شیر نخورده‌اند، آنزیم لاکتاز را ندارند و نمی‌توانند شیر را به خوبی هضم کنند. به این افراد توصیه می‌شود از سایر مواد لبنی و سبزیجات خشک و حتی آب‌های غنی

شده برای دریافت کلسیم استفاده کنند، کلسیم نمی‌تواند بافت استخوانی تخریب شده را اصلاح کند اما می‌تواند از پوکی استخوان جلوگیری کند. فاکتور مهم دیگر در پیشگیری از پوکی استخوان و شکستگی‌ها ورزش و فعالیت بدنی است. ۲۰ دقیقه پیاده‌روی روزانه به تقویت‌ ماهیچه‌ها کمک می‌کند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *