تاثیر رابطه پر اضطراب با جنین مضطرب

تاثیر رابطه پر اضطراب با جنین مضطرب

تاثیر اضطراب دوران بارداری بر روی جنین

طی جدیدترین تحقیقاتی که دانشمندان بر روی مادران مضطرب انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که اضطراب بر روی جنین تاثیر مسقیم میگذارد و باعث تولد کودک مضطرب می گردد.

محققان دانشگاه بریستول معتقدند که مادرانی که دوران بارداری خود را با استرس سپری می‌کنند، در آینده کودکی خواهند داشت که احتمال ابتلا به مشکلات روان‌شناختی در او زیاد خواهد بود. هورمون استرس می‌تواند در طی بارداری به جنین منتقل شود و بر رشد مغزی و سیستم عصبی او تأثیر بگذارد.

این تأثیر تا حدی است که حتی پس از گذشت ده سال، کودک همچنان نسبت به مشکلات روان‌شناختی و پزشکی مانند افسردگی و اضطراب، آسیب‌پذیرتر از دیگر کودکان است. دانشمندان، سطح هورمون کورتیزول موجود در بزاق دهان ۷۴ کودک را اندازه‌گیری کردند و نتایج آن را با جواب آزمایش روان‌شناختی مادرهایشان که ۱۰ سال پیش و در اواخر بادراریشان از آن‌ها گرفته شده بود،

مقایسه کردند. مشخص شد که استرس قبل از تولد، تأثیر طولانی مدتی بر سطح کورتیزول کودک می‌گذارد. دکتر توماس اوکانر، محقق دانشگاه روچستر نیویورک معتقد است که اندازه‌گیری سطح کورتیزول کودکان نشان داد که بالا بودن سطح بنیادی هورمون کورتیزول در کودکان با افزایش خطر ابتلا به مشکلات روان‌شناختی به ویژه افسردگی و اضطراب در ارتباط است.

در این مطالعه، میزان تأثیر فاکتورهای فیزیکی، اجتماعی و ژنتیکی خانواده‌ بر سلامت، رفتار و رشد کودک مورد بررسی قرار گرفت. برخی از دانشمندان معتقدند که مسائل دیگری مانند مصرف سیگار که یکی از عوامل افزایش هورمون کورتیزول در مادر است، نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد. آن‌ها امیدوارند که تحقیقات بیشتر در این زمینه، راهی پیش پای آن‌ها قرار دهد تا اجازه دهد با دخالت در طول بارداری، تا حد امکان از انتقال اضطراب به جنین پیشگیری کنند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *