تاثیر سرزنش کردن بر اعتماد به نفس

تاثیر سرزنش کردن بر اعتماد به نفس

برای افزایش توانمندی خود در انجام امور مختلف می توانید از کلمات تاثیرگذار در این زمینه کمک بگیرید. استفاده از کلماتی مانند باید و ای کاش در انجام دادن کارها چیزی جز سرزنش کردن دربرندارد. پس سعی کنید به اراده و اعتماد به نفس خود با برخی حرف های بیهوده لطمه وارد نکنید.

متخصصان معتقدند که استفاده دائم از کلمه «باید» اصلا کار درستی نیست. مثلا وقتی به خودتان می‌گویید «من باید می‌دویدم»، به‌خاطر انجام ندادن این کار خودتان را سرزنش می‌کنید و درون‌تان احساس گناه ایجاد می‌شود. به‌جای این جمله‌ باید بگویید «من قصد داشتم بدوم» یا «من ترجیح دادم که امروز ندوم». این گزینه‌های جایگزین به توان‌مندسازی افراد کمک می‌کنند و به آن‌ها قدرت تصمیم‌گیری مناسبی می‌دهند. از طرف دیگر، استفاده از کلمه «باید» برای کارها،باعث می‌شود که احساس کنید چه کار خسته‌کننده و ناخوشایندی را انجام می‌دهید. وقتی به خودتان می‌گویید که کاری را برای انجام دادن انتخاب کرده‌اید، مثل ورزش کردن، ترک سیگار و…، ذهن‌تان به‌صورت خودکار می‌پذیرد که شما واقعا انجام دادن این کارها را می‌خواهید و اجباری در کار نیست. بنابراین کلمه «باید» را با کلماتی مثل «انتخاب کردن»، «قصد داشتن»، «تمایل داشتن»، «خواستن» و «توانستن» جایگزین کنید. شاید شنیده باشد که می‌گویند:

«هرگز مگو هرگز!». این جمله واقعا در مواقعی که پای اهداف‌تان وسط می‌آید، حقیقت پیدا می‌کند، چون این کلمه سمّی پیشرفت شما را خراب خواهد کرد. مثلا این موقعیت را در نظر بگیرید که می‌خواهید وزن‌تان را کاهش دهید. اگر افکار ناخودآگاه شما می‌گویند «من هیچ‌وقت به وزن مورد نظرم نمی‌رسم» و چنین کلمات و جملاتی دائما درون سر شما چرخ می‌خورند، بنابراین کاهش وزن تقریبا غیرممکن می‌شود. در واقع، شما خودتان را با این کار برای شکست آماده کرده‌اید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *