تاثیر مشاهده رفتارهای خشونت بار دیگران

تاثیر مشاهده رفتارهای خشونت بار دیگران

آیا میدانستید مانند خمیازه کشیدن برخی رفتارهای خشونت بار نیز قابل سرایت به اطرافیان هستند؟ رفتارهای منفی تاثیرات مهمی بر مشاهده کنندگان خواهند گذاشت و باعث تشویق و ایجاد انگیزه در آن ها برای انجام دادن این قبیل رفتارها شوند. بهتر است بدانید این رفتارها در ذهن مشاهده کنندگان ماندگار خواهند شد .

تقریبا همه ما بعد از دیدن خمیازه یا خنده دیگران، بی‌اختیار همان رفتار را تکرار می‌کنیم و می‌دانیم که اتفاق عجیبی نیست. با این‌حال،‌ رفتارهای خاص دیگری هستند که مسری بودن آن‌ها از نظر علمی ثابت شده است. براساس یکی از مطالعات اخیر که در American Psychological Association منتشر شده است، خشونت رفتاری (خصوصا در محل کار) سریعا به دیگران سرایت می‌کند. این مطالعه نشان می‌دهد که رفتارهای منفی با شدت پایین خیلی سریع به اطرافیان ما منتقل می‌شود

و روی آنان تاثیر می‌گذارد. مسئولان این مطالعه، سرایت خشونت به دیگران را به سرماخوردگی تشبیه می‌کنند که چقدر راحت به دیگران منتقل می‌شود. مطالعات زیادی در این زمینه انجام نشده است که بتواند چرایی شیوع بیشتر این مساله در محل کار را روشن کند. با این‌حال، عقل سلیم می‌گوید که محل کار یعنی محیطی با استرس زیاد و گذراندن زمان زیادی با هم‌کاران. حتی تجربه‌های قبلی مثل قرار گرفتن در معرض رفتارهای بی‌ادبانه، باعث می‌شوند که فرد نسبت به اتفاقات آینده در محل کار حساسیت بیشتری پیدا کند.

به همین دلیل، احتمال این‌که افراد، رفتارهای هم‌کاران را به‌عنوان رفتار بی‌ادبانه یا خشونت‌بار تفسیر کنند، بیشتر می‌شود. این محققان می‌گویند که تاثیر منفی یک رفتار بی‌ادبانه و خشونت‌بار می‌تواند به‌اندازه یک هفته کامل طول بکشد و همچنان در ذهن طرفین باقی بماند. بنابراین بار دیگر، ‌اهمیت احترام گذاشتن به همکاران بیش از پیش مشخص می‌شود.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *