تاثیر هورمون درمانی بر تغییرات خلق و خو

تاثیر هورمون درمانی بر تغییرات خلق و خو

به تازگی گزارشی در مورد تاثیرات هورمون درمانی بر تغییرات خلق و خو در مردان منتشر شد که مدعی شد  افسردگی بالینی در مردان با هورمون درمانی می تواند پدید بیاید. بهتر است بدانید کاهش سطح تستوسترون در مردان با تغییر در رفتار مردان همراه است.

براساس گزارشی که در Journal of Clinical Oncology منتشر شده است، گروهی از محققان در مطالعه اخیرشان به نتایج تازه‌ای درباره هورمون‌درمانی برای درمان سرطان پروستات دست پیدا کردند. محققان در این مطالعه، وضعیت حدود ۷۸ هزار نفر را مورد بررسی قرار دادند که در فاصله بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۶ میلادی برای درمان سرطان پروستات اقدام کرده بودند و ۴۳ درصدشان با روش هورمون‌درمانی تحت درمان قرار گرفته بودند.

این مطالعه نشان می‌دهد که آن گروه از سالمندان مبتلا به سرطان پروستات که هورمون‌درمانی می‌شوند، ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار بگیرند. محققان به این نتیجه رسیدند که ۷ درصد از افرادی که هورمون‌درمانی را انجام می‌دهند،‌ در سال بعد از درمان به افسردگی بالینی مبتلا می‌شوند. مسئولان این مطالعه می‌گویند که هرچقدر هورمون‌درمانی در دوره زمانی طولانی‌تری استفاده شود، خطر ابتلا به افسردگی نیز افزایش پیدا می‌کند.

با این‌حال، چرا هورمون‌درمانی احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد؟ دکتر Paul Nguyen، مسئول این مطالعه، به چند دلیل احتمالی اشاره می‌کند: «ممکن است که کاهش سطح تستوسترون در بدن روی خُلق‌وخو تاثیر مستقیم بگذارد، اما ممکن است که این تاثیر غیرمستقیم نیز باشد». بعضی از اثرات جسمی هورمون‌درمانی، مثل اختلال در عملکرد جنسی و افزایش وزن و گُرگرفتگی، نیز می‌توانند کیفیت زندگی مردان را پایین بیاورند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *