تاثیر ورزش های سنگین بر شیر مادر

تاثیر ورزش های سنگین بر شیر مادر

برخی مادران پس از بچه دارشدن قصد دارند به سرعت تغییرات بدنی ناشی از زایمان خود را کاهش دهند و به اندام قبل از زایمان خود بازگردند. بهتر است با تاثیرات ورزش های سنگین بر کیفیت شیر مادر در این بخش آشنا شوید با ما همراه باشید.

مادر شدن با تغییرات زیادی در روال روزانه برنامه‌ها و الگوهای خواب همراه است که همگام شدن با آن‌ها به گذر زمان نیاز دارد. با این‌حال، یکی از مسائلی که بیشتر از همه تازه‌مادران را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تغییرات بدنی است. دوره بهبودی پس از زایمان برای هر فرد، با توجه به ویژگی‌های او، متفاوت است.

ورزش کردن در طول هفته‌های اولیه پس از زایمان، شاید خیلی بعیدتر از چیزی باشد که به ذهن تازه‌مادران برسد. با این‌حال، همه مادران بالاخره باید به سبک‌زندگی فعال برگردند و برای همین باید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنند. به نظر متخصصان، تازه‌مادران هم می‌توانند به نوزاد شیر بدهندو هم در کنار آن ورزش کنند. بعضی از تازه‌مادران تصور می‌کنند که ورزش کردن، شیر آن‌ها را از بین می‌برد. با این‌حال، تا زمانی که تعادل آب بدن حفظ شود، شیر مادر هم تحت تاثیر فعالیت ورزشی قرار نمی‌گیرد. مطالعات نشان داده‌اند که فعالیت ورزشی سنگین می‌تواند کیفیت شیر مادر را تا حد کمی تغییر دهد.

با این‌حال، چنین تغییراتی هم کاملا کوتاه‌مدت هستند. واضح‌ترین تغییرات در این زمینه، کاهش سطح IgA (نوعی آنتی‌بادی) در شیر مادر و افزایش سطح اسید لاکتیک در آن است. سطح IgA پس از ۱۰ تا ۳۰ دقیقه به حالت عادی بازمی‌گردد و سطح بالای اسید لاکتیک هم بعد از ۹۰ دقیقه به وضعیت طبیعی برمی‌گردد.

با این‌حال، این تغییرات هیچ اثرات مضری برای نوزاد ندارند. درواقع، امروزه ثابت شده است که فعالیت ورزشی نه‌تنها پروفایل چربی خون و واکنش نسبت به انسولین را در تازه‌مادران بهبود می‌بخشد، بلکه سطح استرس و علائم افسردگی و اختلال اضطرابی را هم در آن‌ها کاهش می‌دهند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *