تاثیر ویتامین D بر کنترل وزن

تاثیر ویتامین D بر کنترل وزن

ویتامین D از اهمیت زیادی برای سلامت استخوان های ما برخوردار است در صورت کمبود این ویتامین عارضه هایی همچون پوکی استخوان، چاقی و اضافه وزن خواهید شد در این بخش از تاثیرات مفید این ویتامین بر روند کاهش وزن افراد مصرف کننده خواهیم گفت با ما همراه باشید.

تحقیقات جدیدی که روی افراد آمریکایی مبتلا به اضافه‌وزن و دارای کمبود ویتامین D در سرم خونی‌شان صورت گرفته، نشان می‌دهد که مصرف مکمل ویتامین D می‌تواند تاحدی به روند کاهش وزن این افراد کمک بکند. محققان بر این باورند که کمبود سطح ویتامین D در بدن می‌تواند شانس ابتلا به اضافه‌وزن و چاقی را افزایش دهد.

محققان برای پی بردن به وجود رابطه بین ویتامین D و چاقی، حدود ۴۰۰ فرد چاق و دارای کمبود ویتامین D را مورد بررسی قرار دادند. آنها این افراد را به دو گروه تقسیم کردند. به گروه اول، فقط رژیم غذایی کم‌کالری دادند و به گروه دوم توصیه کردند که علاوه بر رژیم غذایی پیشنهادی، روزانه حدود ۲۵ تا ۱۰۰ هزار واحد بین‌المللی از مکمل‌های ویتامین D هم مصرف کنند. بعد از گذشت ۶ ماه، محققان دریافتند که گروه دوم، با کاهش وزن و سایز دور کمر بیشتری نسبت به گروه اول مواجه شدند و به این ترتیب، توانستند وجود رابطه بین مصرف مکمل ویتامین D و بهبود روند کاهش وزن را ثابت کنند. با این حال، محققان تاکید کردند که این اثر، تنها برای افراد چاقی که از کمبود ویتامین D رنج می‌برند، اتفاق خواهد افتاد.

یا کلسیفرول یکی از ویتامین های لازم برای بدن و از ویتامین های محلول در چربی است، که به رشد و استحکام استخوانها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می کند. این ویتامین با ایجاد افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده ها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوان ها کمک می کند و همچنین از طریق ترجمه ژنهای هسته سلول به رشد سلول کمک می کند.مهمترین منبع تامین این ویتامین نور خورشید می باشد.

علائم کمبود ویتامین د»در بسیاری اوقات مبهم و غیراختصاصی است و به همین علت در بسیاری اوقات دیر تشخیص داده می شود.مهم ترین عارضه در کودکان، بیماری راشیتیسم است که به علت کمبود ویتامین D ایجاد شده و سبب می شود کودکان بیمار زانوهای پرانتزی شکل و مچ دست کلفت داشته باشند.

دیر راه افتادن و کوتاهی قد کودکان را یکی دیگر از علائم کمبود ویتامین D است .کمبود شدید این ویتامین می تواند منجر به کاهش کلسیم و متعاقب آن دچار اسپاسم عضلانی، تشنج و مشکل تنفسی نیز شود.

علائم کمبود ویتامین د در بزرگسالان با درد مبهم و پراکنده در تمام بدن، ضعف کلی بدن و نیز ضعف در ایستادن و بالا رفتن از پله و در مراحل پیشرفته تر لنگیدن، درد استخوان بخصوص در دنده، مفصل ران، کف پا و ران می توان عنوان کرد.

 


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.