تاثیر ویتامین D در کاهش حملات آسم

تاثیر ویتامین D در کاهش حملات آسم

کاهش حملات آسم با مصرف ویتامین D

طی جدیدترین تحقیقاتی که دانمشندان بر روی بیماری آسم و حملات آن انجام داده اند به این نتیجه مهم دست یافته اند که ویتامین D تاثیر بسیار زیادی بر روی کاهش حملات آسم دارد.

اعضای تیم تحقیقاتی Cochrane Review در بررسی اخیرشان به ارزیابی مجموعه‌ای از مطالعات علمی درباره آسم پرداختند و به نتایج تازه‌ای دست پیدا کردند. این بررسی نشان می‌دهد که مصرف مکمل ویتامین D در کنار داروهای آسم، نقش موثری در کاهش خطر بروز حملات شدید آسم دارد.

البته هنوز روشن نیست که آیا این مزیت فقط به افراد دچار کمبود ویتامین D محدود می‌شود یا خیر. این تیم تحقیقاتی، نتایج حاصل از مطالعات متعددی را مورد ارزیابی دوباره قرار دادند که مجموعا شامل ۴۳۵ کودک و ۶۵۸ بزرگ‌سال از کشورهای ایالات متحده آمریکا، انگلستان، هند، ژاپن و لهستان می‌شدند.

لازم به ذکر است که این جمعیت دارای تنوع قومیتی بود و طیف وسیعی از خصلت‌های جغرافیایی را در بر می‌گرفت. بیشتر آنان مبتلا به آسم خفیف تا متوسط و تعداد کمی از آن‌ها نیز به آسم شدید مبتلا بودند. این مطالعات بین ۶ تا ۱۲ ماه طول کشیدند و بیماران معمولا از ویتامین D در کنار داروهای رایج آسم استفاده کرده بودند. نتایج نهایی نشان دادند که مصرف مکمل‌های ویتامین D با کاهش میزان بستری شدن در بیمارستان یا مراجعه به اورژانس به‌علت حملات شدید آسم مرتبط است.

علاوه بر این مشخص شد که مصرف مکمل‌های ویتامین D، تعداد آن دسته از حملات آسم که به درمان استروئیدی نیاز دارند را کاهش می‌دهد. محققان متوجه شدند که مصرف مکمل ویتامین D با عوارض جانبی همراه نیست، اما این ویتامین نمی‌تواند نقشی در افزایش قدرت ریه‌ها یا بهبودی علائم روزانه آسم داشته باشد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.