تاثیر پدر بر سلامت فرزند

تاثیر پدر بر سلامت فرزند

همان اندازه که مادر در رشد کودک نقش دارد پدر نیز روی سلامت فرزندش تاثیرگذار خواهد بود. به عنوان مثال سیگارکشیدن و چاقی پدر تاثیر قابل ملاحظه ای بر سلامت کودکان خواهد گذاشت. ژن های ناسالم در بدن مردان می تواند روی سلامت کودکان عوارض نامطلوبی بگذارد.

یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که سن و سبک زندگی پدران (حتی قبل از به دنیا آمدن کودک) می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر سلامت فرزندان باقی بگذارد. گزارشی از این بررسی در American Journal of Stem Cellsمنتشر شده است. برای مدت‌های طولانی این‌طور تصور می‌شد که مادرها می‌توانند از طریق مسائلی مثل سیگار کشیدن (خصوصا در طول دوران بارداری)، روی سلامت فرزندشان تاثیر منفی بگذارند؛

اما مجموعه‌ای از مطالعات اخیر نشان می‌دهند که رژیم غذایی، سیگار کشیدن و سن پدران می‌تواند در نقص‌های مادرزادی کودک، ابتلا به اوتیسم، چاقی، بیماری روان‌شناختی و مشکلات دیگر نقش داشته باشد. دکتر جوانا کیتلینسکا، از استادان دانشگاه جورج‌تاون، با توجه به همین پیش‌زمینه به بررسی چندین مورد از این مطالعات پرداخته است که همگی درباره رابطه بین سلامت کودک و پدرها انجام شده است. به گفته این محقق، مطالعه اخیر نشان می‌دهد که «سن پدر، سبک زندگی و مسائل مختلف دیگر می‌توانند روی سلامت کودکان تاثیر بگذارند». سن و عادت‌های ناسالم باعث شکل‌گیری تغییرات مختلف در ژن‌های مردان می‌شوند. اگرچه دانشمندان هنوز به‌طور کامل متوجه نشده‌اند که این تاثیرپذیری چطور به وجود می‌آید، اما این تغییرات روی سلامت کودکان نیز تاثیر می‌گذارند. مثلا چاقی پدر می‌تواند روی ژن‌های خودش تاثیر منفی بگذارد و از همین طریق شرایطی را فراهم کند که احتمال ابتلا به چاقی برای فرزندش بیشتر شود.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.