تاثیر گرسنگی بر نیروی انگیزشی

تاثیر گرسنگی بر نیروی انگیزشی

آیا میدانستید افرادی که از گرسنگی رنح میبرند و ساعت های طولانی غذا نخورده اند از نیروی انگیزشی بالایی برخوردار هستند؟ این نیرو می تواند بر دیگر تمایلات و رفتارهای احساسی و عاطفی ما مانند استرس، تشنگی غلبه کند به یافته های جدیددانشمندان در این باره دقت کنید.

چندین دهه است که دانشمندان درباره انگیزه انسانی مطالعه می‌کنند تا در درجه اول به یک پرسش مهم پاسخ دهند: چه چیزی ما را وادار می‌کند تا رفتار خاصی را بر رفتارهای دیگر ترجیح دهیم؟ گروهی از محققان در مطالعه اخیرشان به یافته‌هایی رسیده‌اند که پاسخ تازه‌ای به این پرسش ارائه می‌کنند.این مطالعه نشان می‌دهد که گرسنگی، نیروی انگیزشی قدرتمندتری نسبت به تشنگی, ترس, اضطراب و نیازهای اجتماعی است. گزارشی از این مطالعه در Neuron به انتشار رسیده است.

محققان در این مطالعه، گروهی از موش‌های آزمایشگاهی را انتخاب کردند تا انواع وضعیت‌های انگیزشی، از جمله گرسنگی، ترس، اضطراب و نیازهای اجتماعی، را در آنان ارزیابی کردند. آنان با استفاده از تکنولوژی اپتوژنتیک، توانستند تا کنترل سلول‌های عصبی مغز به‌نام نورون‌های AgRP را در موش‌های آزمایشگاهی به دست بیاورند. تکنولوژی اپتوژنتیک، از نور برای کنترل سلول‌ها استفاده می‌کند. آنان در ادامه به‌مدت ۲۴ ساعت هیچ غذایی به تعدادی از موش‌ها ندادند یا از فعال کردن نورون‌های AgRP برای ایجاد گرسنگی در آنان استفاده کردند. وقتی که موش‌ها کاملا تشنه و گرسنه شدند، در مقابل آن‌ها آب و غذا قرار داده شد. نکته جالب این بود که موش‌ها در این حالت غذا را انتخاب کردند. محققان در ادامه متوجه شدند که موش‌های آزمایشگاهی در شرایطی که هم گرسنه هستند و هم احساس ترس می‌کنند، باز هم خوردن غذا را ترجیح می‌دهند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *