ترفندهای خوراکی برای مقابله با آلودگی هوا

ترفندهای خوراکی برای مقابله با آلودگی هوا

برای مقابله با آلودگی هوا از چه روش های تغذیه ای باید کمک بگیریم؟ موادغذایی که در این زمینه به ما کمک میکنند کدامند؟کلم بروکلی خوراکی خوبی برای مقابله با آلودگی هوا به شمار می رود،همچنین منابع خوراکی که ویتامین سی دارند نیز در این زمینه به ما کمک خواهند کرد.

محققان انگلیسی در یکی از مطالعات اخیرشان به نتایجی دست پیدا کرده‌اند که اهمیت مواد غذایی سرشار از ویتامن E مثل آووکادو را در مقابله با آلودگی هوا نشان می‌دهد. براساس این مطالعه، مواد غذایی سرشار از ویتامن E می‌توانند اثرات زیان‌بار آلودگی هوا بر ریه‌ها را کاهش بدهند. یافته‌های آنان نشان می‌دهد که اگر سطح ویتامین E در بدن افراد بالا باشد، عملکرد ریه‌ها نیز بهبود پیدا می‌کند و احتمال مواجه شدن با اثرات مخرب ناشی از آلودگی هوا کاهش می‌یابد. نکته مهم‌تر این‌که کاهش سطح ویتامین E در بدن افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی مثل آسم، شرایط آنان را در برابر آلودگی هوا بدتر می‌سازد.

به همین دلیل، استفاده از مواد غذایی سرشار از ویتامین E مثل آووکادو می‌تواند به این بیماران در مقابله با اثرات برآمده از انواع خاصی از آلودگی‌ها کمک کند. ویتامین E علاوه بر آووکادو، در اسفناج و بادام نیز یافت می‌شود. این ویتامین به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و سطح رادیکال‌های آزاد مخرب را در بدن پایین می‌آورد. ویتامین E، این توانایی را هم دارد که مواد شیمیایی مضر را از بدن دفع کند. ویتامین C، بهترین آنتی‌اکسیدان برای مقابله با اثرات زیان‌بار آلودگی هوا است.

خوش‌بختانه، شما می‌توانید این ویتامین شگفت‌انگیز را در منابع غذایی زیادی پیدا کنید. بهترین منابع غذایی حاوی ویتامین C که معمولا در دسترس قرار دارند، بدین ترتیب هستند: فلفل دلمه‌ای، کیوی، انواع توت‌ها، انواع مرکبات، گوجه‌فرنگی و نخودفرنگی. بعضی از این مواد غذایی علاوه بر ویتامین C، حاوی عناصر دیگری هم هستند که اهمیت آن‌ها را بیشتر می‌کند. برای مثال، گوجه‌فرنگی حاوی نوعی آنتی‌اکسیدان به‌نام لیکوپن است که از بدن در مقابل بیماری‌های تنفسی محافظت می‌کند. بنابراین، افرادی که در معرض خطر قرار دارند، باید میزان مصرف گوجه‌فرنگی را در هوای آلوده افزایش بدهند.

خود ویتامین C موجود در پرتقال، علاوه بر مقابله با اثرات مخرب آلودگی هوا، فواید دیگری هم دارد. این ویتامین در کنار ویتامین A، نقش موثری در حفظ سلامت پوست ایفا می‌کند. ویتامین C، آنزیم‌هایی را فعال می‌سازد که برای ساخت کلاژن ضروری هستند، یعنی دقیقا همان پروتئینی که پوست را تقویت می‌کند. ویتامین A هم به رشد سلول‌های پوستی کمک می‌کند. بنابراین، برای مراقبت از پوست در هوای آلوده، حتما پرتقال را در برنامه غذایی روزانه قرار بدهید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *