ترک کردن عادت های بد در زندگی روزانه با روش های زیر

ترک کردن عادت های بد در زندگی روزانه با روش های زیر

روش های ترک کردن عادت های بد در زندگی

مطلب زیر اختصاص دارد به ترک کردن عادت های بد در زندگی روزانه. بهتر است بدانید گاهی اوقان این عادت ها باعث اختلال در زندگی شده و باعث میشود که به دنتان آسیب های جدی برسانید.

روش هایی برای ترک عادت های بد در زندگی روزمره

ناخن جویدن، مکیدن انگشت، جنجال به پا کردن و پرخاشگری، پرخوری و سیگار کشیدن نمونه ای از عادت های ناخوشایندی است که ما سعی می کنیم از آن رها شویم اما معمولا موفق نمی شویم. اگر تصمیم به تغییر عادات ناخوشایند خود دارید در ادامه اصول و روش هایی به شما ارائه شده است.

 

برای ترک کردن عادت بدتان تصمیم جدی به تغییر بگیرید

یکی از بارزترین علل شکست در برخورد با عادت های بد، مصمم نبودن است. ابتدا باید مشخص کنید چرا می خواهید این عادت را از زندگی خود حذف کنید. روی کاغذ دلایل خود را بنویسید. با جزئیات بنویسید. بنویسید بعد از ترک عادت زندگی تان چگونه خواهد بود، تغییر دادن این عادت برای شما چه سودی خواهد داشت. این مرحله گام اول برای ترک عادت های نامناسب است.

 

آگاهی‌تان را نسبت به عادت بد بالا  ببرید

آگاهی عامل بسیار مهمی در فرآیند ترک عادت است و یک رفتار را نمی توان تغییر داد مگر آن که درباره آن به آگاهی و شناخت برسیم. بهتر است بدانید که عادت ها به تدریج و تقریبا ناآگاهانه شکل می گیرند، ترک آن ها هم باید آرام و به تدریج اما آگاهانه انجام پذیرد. یک شبه انتظار تغییر و تحول از خود نداشته باشید. بهتر است محرک اصلی بر انگیزاننده یک عادت را جست و جو کنید و در یابید چه چیز، چه فرد یا چه موقعیتی به بروز این رفتار خاص در شما منجر می شود. سپس به زنجیره رفتار  و عواملی که به بروز یک عادت در شما منجر می شود توجه کنید. با این علم، در مرحله بعدی شما خواهید توانست از ارائه پاسخ و تکرار عادت پیشگیری کنید. همه چیز را بنویسید تا بتوانید به طور واقعی و حقیقی درباره آن فکر کنید.

 

برای ترک کردن عادت نامناسب تان، آن را توصیف کنید

شرایط، احساسات و عواطف تان را قبل و حین بروز عادت بد بنویسید تا ببینید در این جریان در ذهن شما چه می گذرد. برای این کار باید آن عادت بد را توصیف کنید.

عادت مورد نظر را در ذهن خود تجسم و سوال هایی درباره آن مطرح کنید و پاسخ دهید؛ برای مثال: ۱- در یک فاصله زمانی مشخص مثلا در یک هفته، یک روز یا یک ساعت این عادت چند بار اتفاق می افتد. ۲- عادت در چه زمانی اتفاق می‌افتد. نوشتن این جزئیات بسیار موثر است چون باعث می شود آگاهانه و هوشیارانه بر تمام شرایط مربوطه تسلط پیدا کنید. تاکید بر این مرحله به این دلیل است که بدون آن شکست می‌خورید. حتی تنها با کمک همین روشن بودن موضوع می‌توانید تا حدی بر عادت خود غلبه کنید.

 

ترک کردن عادت های بد

برای ترک کردن عادت بدتان جایگزین مناسب پیدا کنید

وقتی زمان و دلیل بروز یک عادت بد را شناختید، مرحله بعد پیدا کردن جایگزین موقت یا دائم برای آن است؛ مثلا اگر در شرایطی دائم صدای تان را صاف می کنید، پاسخ جایگزین آن، این است که آرام عمل دم را انجام دهید چون انجام این کار و صاف کردم صدا به طور همزمان ممکن نیست. اگر هنگام اضطراب یا عصبانیت فریاد می زنید یا غر غر می کنید این بار بلافاصله چند شماره بشمارید یا نفس عمیق بکشید.

 

خطاها را نادیده بگیرید

اگر عادت بد را آگاهانه یا ناآگاهانه تکرار کردید از تصمیم خود منصرف نشوید. لغزش در حین ترک عادت، امری طبیعی است پس ناامید نشوید و ادامه دهید.

 

برای ترک کردن عادت بد مشورت کنید

پیش و پس از شروع ترک عادت از مشاوره دیگران و افراد آگاه یا افرادی که تجربیاتی مانند شما داشته اند استفاده کنید. صحبت کردن درباره مشکلات و سختی های ترک عادت به تحمل آن ها کمک می کند.

 

ترک کردن عادت های بد

روی چند عادت بد به صورت همزمان تمرکز نکنید

ممکن است شما چند عادت داشته باشید که می خواهید آن ها را ترک کنید. باید بدانید که نمی توانید همه را با هم کنار بگذارید. بهتر است زمان بندی داشته باشید و ابتدا از عادت هایی شروع کنید که نیاز است زودتر ترک شوند و روی آن ها تمرکز کنید.

 

برای خود یادآور بگذارید

هنگام ترک عادت گاهی از مسیر خارج می شوید بدون این که متوجه شوید. در این شرایط برای خود یادآور بگذارید؛ برای مثال یادداشت های یادآوری کننده برای خود بگذارید. از موبایل خود به عنوان یادآوری کننده استفاده کنید. فهرست دلایل ترک عادت خود را به همراه داشته باشید و هرازگاهی چک کنید.

 

ترک کردن عادت های بد

بعد از ترک کردن عادت بد به خودتان جایزه بدهید

یکی از روش هایی که می تواند شما را به پایان کار امیدوار کند این است که برای خود جوایزی را در نظر بگیرید؛ برای مثال بعد از ۱۰ روز یک جایزه و بعد از ۳۰ روز که از ترک عادت تان می گذرد یک جایزه بزرگ تر. این کار می تواند انگیزه شما را بالاتر ببرد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.