تسکین درد عضلانی با کمک زعفران

تسکین درد عضلانی با کمک زعفران

 

اگر می خواهید درد عضلات خود را پس از فعالیت ورزشی کاهش دهید بهتر است از زعفران استفاده کنید این ادویه پرخاصیت می تواند دردهای ماهیچه ای شما را تسکین دهد. برای تقویت قدرت ماهیچه هایتان نیز می توانید از دمنوش زعفران استفاده کنید.

یک بررسی جدید نشان می‌دهد که زعفران برای جلوگیری از ضعیف شدن و درد ماهیچه‌ها بعد از ورزش‌های سخت، مؤثرتر از داروهای ضدالتهاب عمل می‌کند. محققان نشان دادند، زعفران به طور باورنکردنی از درد ماهیچه‌ها جلوگیری و قدرت ماهیچه‌ها را افزایش می‌دهد.
زعفران، ادویه مشهوری است که از گل گیاه زعفران با نام علمی Crocus stivas به دست می‌آید.

بررسی‌های قبلی نشان داده بود زعفران غنی ترکیبات مفیدی به نام کارتنوئیدها است که از سرطان و بیماری‌های قلبی جلوگیری می کند. دو کارتنوئید موجود در زعفران به نام کروسین و کروستین، خاصیت ضدالتهاب و تسکین درد دارند.دکتر عباس معمارباشی و علی رجبی، محققان ایرانی، در تحقیقی که نتایج آن در شماره اخیر ژورنال بالینی پزشکی ورزشی منتشر شده است،

اثرات تسکین‌بخش زعفران روی دردناکی عضلانی دیررس پس از انجام ورزش شدید را با اثر داروی ایندومتاسین مقایسه کردند.این محققان ۳۹ مرد تقریبا ۱۸ ساله را که تا به حال در ورزش‌های سخت مرتب شرکت نکرده بودند، انتخاب و یک هفته قبل از یک وعده ورزش شدید و ۲ هفته بعد از آن به ۱۲ نفر آنها ۳۰۰ میلی‌گرم پودر زعفران دادند.

۱۲ مرد دیگر ۳ بار در روز داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی ایندومتاسین را دریافت کردند. به ۱۵ نفر گروه کنترل هم پلاسبو (دارونما) داده شد.گروهی که زعفران خورده بودند تا ۳ روز بعد از ورزش دردی نداشتند. گروه ایندومتاسین تا ۲۴ ساعت درد کمی داشتند و بعد از ۷۲ ساعت درد از بین رفته بود. گروه کنترل هم تا ۳ روز درد شدید ماهیچه‌ای داشتند که اوج این درد ۴۸ ساعت بعد بود.

اندازه دور ران، به عنوان شاخص اندازه‌گیری تورم ماهیچه‌ها، در افراد گروه دریافت‌کننده زعفران و ایندومتاسین تغییری نکرد، ولی در افراد گروه کنترل بعد از ۲۴ ساعت افزایش قابل توجهی یافت.قدرت ماهیچه‌ها، به عنوان شاخصی از دردناکی آنها، در گروه کنترل ۲۰ درصد کاهش و در گروهی که زعفران خورده بودند، ۶۴ درصد افزایش یافت.

در گروه ایندومتاسین تغییر قابل توجهی رخ نداد. آنزیم‌های مربوط به التهاب ماهیچه‌ها فقط در گروه کنترل افزایش پیدا کرده بود.
زعفران ترکیبی کلیدی در مکمل‌های طبیعی برای جلوگیری از دژنراسیون لکه زرد (ماکولا) چشم و آب‌مرواید است که اخیرا در کانادا به تایید رسیده‌اند.هشدار: تاثیر زعفران در زنان و ورزشکاران آموزش‌دیده مشخص نیست.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *