تشدید بیماری صرع با پازل‌های سودوکو

آیا میدانستید حل جدول سودوکو برای افرادی که مبتلا به بیماری صرع هستند می تواند مشکل ساز باشد؟ پازل سودوکو می تواند باعث تشدید این عارضه و تهدید سلامت مبتلایان به صرع شود، طی یک آزمایش این بیمار با ل کردن پازل‌های سودوکو دچار علائم نگران کننده ای شدند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

چند سال پیش، یک جوان آلمانی با کامل کردن تعداد زیادی از پازل‌های سودوکو دچار تشنج شد! این اتفاق عجیب، ذهن بسیاری از محققان را به خود مشغول کرد تا این‌که زوایای تازه‌ای از آن را کشف کردند. این فرد قبل از تجربه تشنج هم به پازل سودوکو علاقه‌مند بوده است، اما تغییر اساسی زمانی شروع می‌شود که در بهمن گیر می‌افتد.

او درنهایت از این حادثه نجات پیدا می‌کند، ‌اما زیر آوار بهمن به هایپوکسی مبتلا می‌شود. در هایپوکسی، اکسیژن کافی به بافت‌های بدن و مغز نمی‌رسد. هایپوکسی باعث شد که این فرد با پرش عضله‌های دور دهان موقع صحبت کردن و پرش عضله‌های پاها موقع راه رفتن مواجه شود. علاوه بر این، حملات ناگهانی و شدید در بازوی چپ نیز او را آزار می‌دادند. با توجه به این شرایط،پزشکان تصمیم گرفتند که داروهای ضدصرع برای این فرد تجویز کنند و فکر می‌کردند که تشنج او را تحت کنترل دارند. با این‌حال، چند هفته بعد از ترخیص این مرد جوان از بیمارستان، حملات در بازوی چپ شروع شدند، ولی فقط در مواقعی که پازل‌های سودوکو را کامل می‌کرد. درنهایت، پزشکان با بررسی این اتفاق توانستند به ریشه اصلی ماجرا برسند.

این مرد دارای «تخیل سه‌بعدی» بسیار قدرتمندی است که در مواقع کامل کردن پازل‌های سودوکو شدیدا فعال می‌شود. دقیقا همان بخش از مغز او که در این تخیل سه‌بعدی نقش دارد، در حادثه بهمن آسیب دیده بود. بنابراین، علت اصلی تشنج‌های او، فعالیت بیش از حد بخش آسیب‌دیده در مغز تشخیص داده شد. به همین دلیل، این مرد جوان مجبور شد تا پایان دوره بهبودی، اصلا سودوکو حل نکند!


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *