تفهیم حریم خصوصی به اعضای کوچک خانواده

تفهیم حریم خصوصی به اعضای کوچک خانواده

سعی کنید معنای حریم خصوصی را به فرزندتان تفهیم کنید، وی را با حد و مرزهای مختلف آشنا کنید، تا در مواقع ضروری بداند چگونه باید رفتار کند، برخی رفتارهای مناسب را در فرزندتان نهادینه کرده و احترام به حریم خصوصی دیگران را به کودکتان یادآوری کنید.

احترام گذاشتن به حریم خصوصی دیگران و تعیین مرزهای شخصی، نوعی از مهارت‌های اجتماعی هستند که باید خیلی زود به کودکان آموزش داده شوند. شما به‌عنوان پدر یا مادر، باید به کودک‌تان آموزش دهید که چطور حریم خصوصی را تشخیص دهد و به آن احترام بگذارد. می‌توانید این کار را با استفاده از مدل‌سازی رفتارهای مناسب، برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های آموزشی و اضافه کردن درس‌های ارزشمند به زندگی روزانه، انجام دهید. این کار نه‌تنها به کودک شما می‌آموزد که چطور به دیگران احترام بگذارد، بلکه می‌تواند به او کمک کند تا در موقعیت‌های غیرایمن، نامناسب و ناراحت‌کننده قرار نگیرد.

کودک باید یاد بگیرد که موقع استفاده از حمام یا موقع لباس پوشیدن، حتما در حمام یا اتاق را ببندد. متاسفانه برخی از پدرها و مادرها به این مساله اهمیتی نمی‌دهند، در صورتی که نباید چنین مساله‌ای را نادیده گرفت. پدر و مادر باید به کودک نشان بدهند که اگر مقابل در بسته قرار گرفت، چطور در بزند و قبل از رفتن به داخل اتاق، منتظر اجازه از طرف مقابلش بماند. اگر فرزند شما فراموش کرد که در بزند یا در را پشت سرش ببندد، آرامش خودتان را حفظ کنید و به او تذکر شفاهی بدهید. شما می‌توانید رفتارهای مناسب را برای کودک مدل‌سازی کنید. مثلا به او بگویید:

«من می‌خوام لباس‌هام رو عوض کنم. پس می‌رم به اتاق خودم که توی حریم خصوصی خودم باشم». پدر و مادر فقط باید حریم و فضای مختص کودک را تعیین کنند، نه وسایلش را. این کار به او می‌آموزد که باید از وسایل خودش مراقبت کند و به دارایی‌های دیگران احترام بگذارد. علاوه بر این، به کودک‌تان توضیح دهید که برای استفاده از وسایلی که به او تعلق ندارد، باید از صاحب آن اجازه بگیرد. اگر درخواستش با پاسخ مثبت مواجه شد، باید بداند که این وسیله را قرض گرفته است و نباید به آن آسیبی برساند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.