تمایل به کتک زدن در کودک

تمایل به کتک زدن در کودک

چرا برخی کودکان علاقه به کتک زدن همسالانشان دارند؟ چگونه می توانیم این خصوصیت را درفرزندمان از بین ببریم؟ خشونت و عصبانیت کودکان باعث تمایل به کتک زدن همسن و سالان خواهد شد، برای پیشگیری از این امر بهتر است با کودک در مورد این رفتارها صحبت کنید و وی را به آرامش در میان جمع دعوت کنید.

همه کودکان بعد از یک سالگی متوجه می‌شوند که اعمال و رفتارشان روی دیگران تاثیر می‌گذارد مثلا ضربه زدن به دیگران باعث ناراحتی آنها خواهد شد. وظیفه والدین در مقابل کودکانی که تمایل به زدن کسی دارند این است تا مانع اعمال و رفتارهای اشتباه کودک شوند و به او بگویند که من یا او تو را نمی‌زنیم و تو هم نباید ما را بزنی یا اینکه در خانه ما کسی این‌کار را انجام نمی‌دهد. ولی در گفتن این جملات باید خیلی دقت کنیم. اعتراض اصلا نباید با هیجان و تغییر چهره همراه باشد.

خشم و عصبانیت والدین باعث می‌شود کودک حس کند که موفق شده تا بزرگترها را کنترل کند. اگر در یک مهمانی بودیم و کودک شروع به پرخاشگری کرد و نتوانستیم او را کنترل کنیم باید همراه با کودک از مهمانی خارج شویم و مدتی هم در فضای بیرون بمانیم تا حس کند که رفتار بدش باعث محرومیت او از حضور در جمع شده است.

بعد از آرام شدن کودک به مهمانی برمی‌گردیم و اگر باز هم به پرخاشگری ادامه داد دوباره باید او را از فضا دور کنیم. اگر کودکمان زیاد این رفتار را تکرار می‌کند باید مدت طولانی‌تری او را به مهمانی نبریم تا کم‌کم رفتار بدش را فراموش کند. همچنین به او یادآوری کنیم تا وقتی خوب رفتار کنی به مهمانی خواهیم رفت.

هرگز نباید بگویید تو را به مهمانی می‌بریم به شرطی که کسی را کتک نزنی. وقتی که در مهمانی رفتار خوبی داشت حتما به او یادآوری کنید که رفتارت خوب است و ممکن است شب هم بمانیم. اگر دوباره اینکار را انجام داد گوشزد کنیم که داری قانون را زیر پا می‌گذاری و ما باید مثل قبل دوباره تو را از مهمانی خارج کنیم.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *