تنظیم قند خون افراد دیابتی

تنظیم قند خون افراد دیابتی

افراد دیابتی باید تحت نظر پزشکشان و با مشورت با وی اقدام به روزه داری کنند افت قند خون برای این افراد مضر خواهد بود. همچنین عصبانیت و فشار عصبی نیز می تواند به سلامتی این افراد آسیب وارد کند. برخی راهنمایی های طب سنتی را در ادامه این بخش مطالعه خواهیم کرد.

همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفته شد، برخی از بیماران مبتلا به دیابت می‌توانند براساس شرایط خاصی روزه بگیرند. با این‌حال، همه بیماران دیابتی باید در طول ماه رمضان به توصیه‌های زیر دقت کنند:

۱. بیماران دیابتی حتما باید وعده سحری را مصرف کنند و زمان مصرف آن هم باید در دیرترین زمان ممکن باشد. زمان مصرف وعده افطار هم باید در زودترین زمان ممکن تنظیم شودتا از کاهش بیش از حد قند خون جلوگیری گردد.

۲. بیماران دیابتی می‌بایست در این ماه از هیجانات بیش از حد و خصوصا خشم پرهیز کنند، چرا که هیجانات و خشم موجب تحریک صفرا در بدن می‌شوند که واقعا برای بیماران دیابتی زیان‌آور است.

۳. بیماران دیابتی در این ماه باید از ورزش کردن و حرکات سخت و خسته‌کننده پرهیز کنند،زیرا این کار باعث مصرف بیش از اندازه گلوکز و ایجاد هایپوگلیسمی در این افراد می‌شود. از دیدگاه طب سنتی، ورزش‌های سخت و شدید، حرارت بدن را بیش از حد بالا می‌برند که خود این اتفاق برای افراد دیابتی با خطراتی همراه است. اما انجام حرکات ورزشی ملایم و معمول خصوصا در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ در فاصله بین افطار تا سحر قابل قبول است و توصیه هم می‌شود. دلیلش این است که بی‌حرکتی و کاهش بیش از حد فعالیت بدنی از ترس افت خون نیز خود باعث هایپرگلیسمی می‌گردد.

۴. سنجش مرتب قند خون، قبل از افطار، ۲ ساعت پس از افطار و قبل از سحر با دستگاه گلوکومتر باید انجام گیرد تا در صورت مشاهده تغییرات مغایر با کنترل صحیح قند خون، اقدام مقتضی به عمل آید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.