تنظیم قند خون با مصرف کربوهیدرات‌ها

تنظیم قند خون با مصرف کربوهیدرات‌ها

 

برای کنترل قند خونتان بهتر است بیشتر از کربوهیدرات ها میل کنید این مواد غذایی تاثیر زیادی بر کنترل قند خون بدنتان خواهند گذاشت و باعث افزایش پروتئین بدنتان نیز خواهند شد. تغذیه سالم با مصرف میوه و سبزیجات تازه از اهمیت زیادی در پیشگیری از بیماری دیابت خواهد گذاشت.

از میان مواد مغذی عمده‌ای که در غذاها وجود دارند، یعنی کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها، موادی که بیشترین تاثیر را بر روی قند خون می‌گذارد، کربوهیدرات‌ها هستند. علت اصلی این تاثیر هم این است که کربوهیدرات‌ها خیلی سریع به گلوکز تبدیل می‌شوند تا برای تامین انرژی بدن مصرف شوند.

اما مشکل این‌جاست که مصرف بیش از حد کربوهیدرات‌ها یا استفاده از انواع مضر آن‌ها، می‌تواند منجر به افزایش قند خون شود و به همین خاطر است که کنترل میزان کربوهیدراتی که مصرف می‌کنید، اهمیت زیادی دارد. توصیه انجمن دیابت آمریکا (ADA) این است که روزانه در هر وعده غذایی، ۴۵ تا ۶۰ گرم کربوهیدرات بخورید،

اما باید بدانید که میزان کربوهیدرات مصرفی شما خیلی بستگی به این دارد که چطور بیماری دیابت را مدیریت کنید.اگر کربوهیدرات‌های سالم و پیچیده مثل میوه‌های کامل، سبزیجات ,غلات سبوس‌دار, لوبیا و عدس بخورید، مطمئنا نتیجه بهتری خواهید گرفت. چون همه آن‌ها حاوی فیبر هستند و کم‌تر فرآوری شده‌اند، و در نتیجه تاثیر خیلی کم‌تری بر روی سطح قند خون می‌گذارند.

به یاد داشته باشید که باید از کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده مثل نوشابه‌ها، آب‌نبات‌ها، ماکارونی با آرد تصفیه‌شده، برنج و نان سفید و غذاهای فرآوری‌شده دیگر پرهیز کنید، چون می‌توانند قند خون را سریعا بالا ببرند. بهترین راه برای این‌که ببینید کربوهیدرات‌ها تا چه حد بر روی قند خون‌تان تاثیر می‌گذارند، این است که قبل و بعد از وعده‌های غذایی، سطح قند خون‌تان را اندازه‌گیری کنید.

سبزیجات و میوه ها غنی از کربوهیدرات ها هستند، مخصوصا اگر به صورت خام خورده شوند.

سبزیجات تازه حاوی ۷۰ درصد آب، ۵ درصد پروتئین و چربی و ویتامین، و ۲۵ درصد نشاسته و قندهاست.

توصیه می شود که در یک رژیم غذایی سالم، مواد غذایی کربوهیدرات دار وجود داشته باشد.

برای دریافت سالم و کافی کربوهیدرات ها به افراد توصیه می شود که ماده غذایی را به شکل طبیعی خود مصرف نمایند، بدین ترتیب که به جای آب پرتقال، خود پرتقال را بخورند.

نوشیدن آبمیوه های کنسرو شده که به آن ها قندهای مصنوعی اضافه شده است و در واقع فرم طبیعی کربوهیدرات ها نیستند، مناسب نمی باشد.

خوردن سبزیجات خام خیلی بهتر از مصرف سبزیجات پخته است، مانند اسفناج که اگر به صورت خام خورده شود، فواید آن برای بدن خیلی بیشتر خواهد بود.

بهترین ویژگی کربوهیدرات ها این است که خیلی سریع انرژی آزاد می کنند. از طرفی اگر این انرژی به مصرف نرسد، فورا به چربی تبدیل می شود. به خصوص کربوهیدرات های تصفیه شده و کم ارزشی که در تنقلات یا به اصطلاح “junk foods” وجود دارند، بیشتر و سریع تر به چربی تبدیل می شوند. پس باید کربوهیدرات ها، بر اساس وزن و نیازهای افراد مصرف شوند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *