تنفس شما نشان دهنده این 9 بیماری در بدن

تنفس شما نشان دهنده این 9 بیماری در بدن

رابطه میان تنفس و این بیماری ها

در مطلب زیر در مورد رابطه میان بیماری و تنفس کشیدن صحبت شده که کاهی اوقات از روی تنفس میتوانید به بسیاری از بیماری ها پی ببرید امیدوارم که از مطلب زیر استفاده کنید.

بررسی و آزمایش نحوه‌ی تنفس‌های سریع نه تنها مانع از شرمندگی در موقعیت‌های اجتماعی می‌شود، بلکه زندگی شما را نجات می‌هد. مطالعات منشر شده در آوریل ۲۰۱۵ که در مجله‌‌ی Gut به چاپ رسید حاکی از آن بود که جدیدترین تکنولوژی در بررسی تنفس، منجر به تشخیص سرطان معده در اولین مراحل پیشرفت آن می‌شود.

اما سرطان معده تنها سرطانی نیست که از بررسی و آزمایش تنفس می‌توان به تشخیص آن دست یافت. اگرچه در اغلب موارد بوی بد نفس‌ها ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است، اما گاهی این بوی ناخوشایند از علائم بیماری‌های نهفته‌ی دیگری حکایت دارد. در چنین شرایطی تنفس‌های بدبو اجتناب ناپذیرند و حتی تازه‌ترین نفس‌ها در ورای بیماری‌های داخلی مستتر می‌شوند.

بوی بدن دهان
سرطان معده

در امریکا انجام آزمایشات منظم که به تشخیص سرطان معده منجر می‌شود چندان متداول و خوشایند نیست، این ناخوشایندی اغلب به دلیل روش هجومیِ تشخیص یعنی آندوسکپی ناشی می‌شود. اما با پیشرفت تکنولوژی که با انجام تست تنفس موسوم به تجزیه و تحلیل nanoarray صورت می‌پذیرد که به تشخیص ترکیبات خاصی در تنفس که با بیماری‌ها مرتبطند می‌پردازد، قطعا تغییراتی در زمینه‌ی آزمایشات منظم حاصل خواهد کرد.

محققان در حیفای اسرائیل، به بررسی نمونه‌هایی از تنفس ۴۸۴ شرکت‌کننده که به مدت ۱۲ ساعت هیچ آب و غذایی نخورده بودند و حداقل از ۳ ساعت پیش از انجام این آزمایش سیگار نکشیده بودند، پرداختند. تشخیص بر آن بود که ۹۹ مورد از شرکت‌کنندگان مبتلا به سرطان معده هستند اما هنوز برای درمان اقدام نکرده‌اند. با استفاده از تکنولوژی تجزیه تحلیل nanoarray سرطان معده در مراحل اولیه کاملا دقیق تشخیص داده شد که همین امر به متخصصان در تعیین میزان خطری که بیمار را تهدید می‌کند، کمک شایانی نمود.

گرچه این مطالعات جزئی و مقدماتیست اما آزمایشات گسترده‌تری در اروپا در دست بررسیست تا مشخص شود تجزیه تحلیل nanoarray می‌تواند به عنوان روشی کارآمد موثر واقع شود یا خیر.
سرطان ریه

متخصصان آسیب‌شناسی معمولا با روش‌های بافت‌برداری و فراوانمایی به تشخیص سرطان ریه اقدام می‌کنند، اما طبق مطالعات انجام پذیرفته در سال ۲۰۱۳ مشخص شد که با استفاده از تست تنفس نه تنها بیمار متحمل هزینه‌های گزاف نخواهد شد بلکه این روش از نظر بیماران جایگزین مناسبی برای روش‌های هجومی می‌باشد. در این روش از “بینی الکترونیکی” با برنامه‌های از پیش طراحی شده که نماهای مختلفی از ترکیبات آلی فرار و ناپایدار در بازدم را نمایان می‌سازد، استفاده می‌شود. محققان دانشگاه لاتویا نمونه‌های از تنفس ۴۷۵ شرکت‌کننده را جمع آوری نمودند که این شرکت‌کنندگان متشکل از ۲۵۲ نفر مبتلا به سرطان ریه، ۲۲۳ نفر از دیگر بیماری‌های مرتبط با ریه رنج می‌بردند و داوطلبان سالم، که ۲۶۵ نفر از آنها سیگاری و ۲۱۰ نفر دیگر غیر سیگاری تشکیل می‌شد.

محققان دریافتند که تشخیص سرطان ریه در ۱۲۸ نفر از شرکت‌کنندگان غیر سیگاری کاملا صحیح بوده و فقط در ۵ مورد تشخیص اشتباه داده شده است. در بین شرکت‌کنندگان سیگاری نیز بینی الکترونیکی تشخیص داد که ۱۱۴ نفر از آنها مبتلا به سرطان ریه و در ۵ مورد تشخیص با خطا همراه بود.
نارسایی قلبی

مقاله‌ای که در مارچ ۲۰۱۳ در مجله‌ی قلب شناسی به چاپ رسید حاکی از آن بود که محققان قادرند با استفاده از تست ساده‌ی تنفس، بیماری نارسایی‌ قلبی را تشخیص دهند.

محققان کلینیک کلیولند نمونه‌های از تنفس ۴۱ بیمار را جمع نمودند. تشخیص بر آن بود که ۲۵ نفر از این بیماران رسما در خطر حمله‌ی قلبی ناشی از نارسایی قلبی حاد قرار دارند. گرچه ۱۶ مورد از آنها مبتلا به بیماری‌های قلبی وعروقی دیگر بودند اما علائمی از نارسایی قلبی در آنها دیده نمی‌شد.

سپس محققان از تکنولوژی عظیم طیف‌سنج برای تحلیل نمونه‌های تنفس بهره بردند تا ترکیبات مولکولی و شیمیایی علائم نارسایی‌های قلبی را بازشناسند. تست تنفس در ظرف ۲ ساعت به درستی بیمارانی که از نارسایی قلبی رنج می‌بردند را از دیگر بیماران مبتلا به دیگر مشکلات قلبی عروقی تشخیص داد.

عدم توانایی در کنترل دیابت فرد را مستعد ابتلا به بیماری‌های لثه و خشکی دهان می‌نماید. چنانچه میزان قند خون ناپایدار و نامتعادل باشد، بدن فرد تحلیل رفته و قادر به نبرد با باکتری‌ها نخواهد بود، همین امر موجب بروز عفونت و صدمه به لثه‌ها خواهد شد. تنفس بدبو ناشی از همین عقونت است.

اما تنفسی که بوی میوه یا بوی شبیه استون( پاک‌کننده‌ی لاک ناخن) دارد ممکن است یکی از عوارض خطرناک بیماری دیابت موسوم به ketoacidosis باشد. چنانچه بدن انسولین کافی در اختیار نداشته باشد ازاسیدهای چرب که تولید کننده‌ی اسیدهای کتون هستند، برای تامین انرژی استفاده می‌کند. چنانچه این اسیدها که حاوی استون، اسید هیدروکسی بوتیریک و اسید استیک هستند در خون تجمع کنند و موجب غلظت خون شوند، می‌تواند منجر به کما یا حتی مرگ افراد دیابتی گردد.
تنفس با بوی ماهی: نارسایی کلیه

بوی ماهی همواره از مصرف غذاهایی دریایی نیست: فردی که از دهانش بوهایی مانند ماهی، ادرار یا آمونیاک استنشاق شود، ممکن است مبتلا به نارسایی کلیه باشد.

کلیه با تولید ادرار مسولیت دفع سموم شیمیایی از خون را بر عهده دارد. در نارسایی‌ کلیه که مرحله‌ی پایانی بیماری‌های کلیوی نیز خوانده می‌شود، کلیه‌ها متحمل چنان آسیبی می‌شوند که قادر به زدودن ضایعات تولیدی و سموم شیمیایی از خون نیستند. درهنگام بروز چنین شرایطی، امکان خروج و دفع سموم خطرناک و ضایعات از بدن وجود نخواهد داشت و تجمع آنها تقریبا منجر به آسیب به همه‌ی اعضای بدن خواهد شد. چنانچه نارسایی کلیه بر سیستم تنفسی فرد تاثیر گذارد و مشکلات تنفسی حادی را برای وی ایجاد کند، تنفسی که بوی ماهی از آن استنشاق می‌شود، پدیدار خواهد شد.
دهان ترش: ایست موقتی تنفس در خواب

تنفس بدبوی صبحگاهی پس از خواب شبانه شاید امری عادی به نظر برسد. ترشح بزاق در حین خواب کاهش می‌یابد، که همین امر فرصتی برای تکثیر و رشد باکتری‌های مولد بو فراهم می‌سازد.

اما کند شدن ترشح بزاق در طول خواب ممکن است ناشی از باز ماندن دهان برای مدت طولانی باشد. احتمالا افرادی که از اختلالات خواب از قبیل ایست موقت تنفس در خواب و خروپف رنج می‌برند، نارسایی تنفس از راه بینی داشته و مجبور به تنفس از راه دهان می‌شوند که همین امر منجر به ایجاد بوی ناخوشایند در دهان آنها می‌گردد.

تنفس‌های متعفن ممکن است از علائم تجمع گندیدگی در روده باشد. مشکلات گوارشی از قبیل رفلکس اسید و رفلکس معده و مری موسوم به GERD می‌تواند در تنفس نمایان شود. هر یک از مشکلات گوارشی ذکر شده می‌تواند فرایند هضم صحیح غذا از معده را به تعویق اندازد یا موانعی بر سر راه آن ایجاد کند. چنانچه غذا امکان عبور از سیستم گوارشی را نیابد، فرایند فساد آن آغاز می‌گردد. حتی اندک مقدار غذای هضم نشده نیز می‌تواند موجب حالت تهوع و تنفس بدبو می‌گردد. دندانپزشکان نیز هنگامی که حلق بیمار قرمز و ورم کرده باشد و فرسایش اسید را در گلوی بیمار مشاهده نمایند، درمی‌یابند که وی به GRED مبتلاست.

اما GRED تنها مشکل گوارشی که موجب تنفس بدبو می‌شود، نیست. نتایج مطالعات منتشر شده در مجله‌ی پزشکی میکروبیولوژی در سال ۲۰۰۸ حاکی از آن بود که چنانچه باکتری H. pylori که عامل زخم معده است در دهان جای خوش کند، موجب تنفس متعفن می‌گردد.
عفونت دستگاه تنفسی

عفونت‌های مجرای تنفسی از قبیل آنفلونزا، برونشیت و سینوزیت در زمره‌ علل ریشه‌ای تنفس‌های بدبو به شمار می‌روند. چنانچه عفونت‌های مجرای تنفسی به بافت‌های دستگاه تنفسی آسیب برساند یا آنها را ملتهب سازد، زمینه‌ی تولید و تغذیه‌ی باکتری‌های سلولی و مخاطی فراهم می‌شود. ‌

حساسیت‌ و آبریزش‌ بینی نیز می‌تواند عامل تنفس بدبو گردد زیرا امکان بسته‌شدن حفره‌های بینی به حداکثر می‌رسد. گرفتن حفره‌های بینی به اجبار موجب تنفس از راه دهان می‌گردد که نتیجتا منجر به خشکی و رشد باکتری‌های متعفن در سر راه دستگاه تنفس می‌شود.
پوسیدگی دندان‌ها و التهاب لثه

هنگامی که مینای دندان سائیده و از بین رود، خرده‌های غذا خود را در حفره‌های ایجاد شده بر اساس سائیدگی موسوم به پوسیدگی دندان‌ رسوب می‌کنند. از آنجایی که حتی مسواک زدن نیز نمی‌تواند این رسوبات را بزداید در نهایت محل رشد باکتری‌ها شده و تنفسی بدبو را به ارمغان می‌آورد.

التهاب لثه از دیگر مشکلاتیست که تنفسی بدبوی را در پی دارد. باکتری‌هایی که باعث تورم لثه می‌شوند، علاوه بر درد شدید با تنفس‌های بدبو و شبیه کپک همراهند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.